ایده جسورانه ناسا برای ارسال یک کاوشگر به ۷ سیارک مختلف

به‌تازگی ماموریت تازه‌ای از سوی ناسا با هدف مطالعه‌ی ۷ سیارک مختلف با یک کاوشگر پس از گذراندن مرحله‌ی بازبینی، زمان‌بندی و بودجه‌ی لازم را از سوی این سازمان دریافت کرد. این ماموریت که لوسی (Lucy) نامیده می‌شود، قرار است سفر ۱۲ ساله‌ی خود در منظومه‌ی شمسی را در اکتبر ۲۰۲۱ آغاز کند. کاوشگر این ماموریت در طول مسیر یک جرم را در کمربند سیارکی و ۶ سیارک مختلف را که با سیاره‌ی مشتری هم‌مدار هستند و سیارک‌های تروجان نامیده می‌شوند، ملاقات خواهد کرد.

هال لوینسون، ستاره‌شناس در موسسه‌ی تحقیقاتی ساوث‌وسترن و پژوهشگر ارشد ماموریت لوسی در بیانیه‌ای می‌گوید:

تا به این لحظه، این ماموریت به‌صورت کامل روی کاغذ بوده است. در واقع ما اکنون باید فرآیند ساخت این فضاپیما را آغاز کنیم.

ماموریت تازه‌ی ناسا نام خود را از یک فسیل مونث معروف از گونه‌ی جنوبی‌کپی عفاری، سرده‌ای منقرض‌شده از انسان‌تباران گرفته است. دلیل انتخاب نام لوسی این است که دانشمندان امیدوارند با مطالعه‌ی سیارک‌های یادشده بتوانند به جزئیات تازه‌ای از نخستین روزهای پیدایش منظومه‌ی شمسی دست پیدا کنند.

به‌همین دلیل لوسی در طی ماموریت خود از چندین سیارک حائز اهمیت در منظومه‌ی شمسی بازدید خواهد کرد. این فضاپیما نخست در سال ۲۰۲۵ در کمربند سیارکی اصلی بین مریخ و مشتری متوقف خواهد شد؛ سپس به مسیر خود به سمت مشتری که بین دو توده‌ی بزرگ از سیارک‌های تروجان به دور خورشید می‌چرخد، ادامه خواهد داد. لوسی بین سال‌های ۲۰۲۷ و ۲۰۳۳ به ۶ سیارک مختلف از جمله سه زیررده و دو جرمی که در یک جفت دوتایی به دور یکدیگر می‌چرخند، سفر خواهد کرد.

ناسا ۸٫۴۰۰ تصویر از ماموریت آپولو ۱۱ را با رزولوشن بالا در فلیکر منتشر کرد
مشاهده

هنگامی که لوسی در نهایت پرتاب شود، به صف دیگر ماموریت‌هایی ناسا که به جستجوی اسرار منظومه‌ی شمسی از طریق سیارک‌ها پرداختند، محلق خواهد شد؛ از جمله ماموریت دان که به‌تازگی فعالیتش به پایان رسید و اُسیریس – رِکس که هم‌اکنون به سیارکی به نام بنورسیده است.