در  ۸ ماه گذشته، مزارع نزدیک به شهر کیسارازو در ژاپن مقر ربات‌های گرگ‌نمای ترسناکی شده‌اند! اما جای نگرانی وجود ندارد؛ چرا که این گرگ‌ها تهدیدی برای ساکنان محلی ایجاد نکردند. (هرچند از نظر ظاهری احتمال چنین خطری وجود داشت!) نام رسمی این ربات گرگ سوپر هیولا است و هدف مهندسان از طراحی آن، جلوگیری از خوردن محصولات کشاورزان توسط دیگر حیوانات بوده است.

در حقیقت، داستان ساخت ربات گرگ‌نما کمی هم غمگین است. به‌گزارش مادربورد، در اوایل سال‌های دهه‌ی ۱۸۰۰، نسل گرگ‌ها در ژاپن منقرض شد. دلیل آن هم برنامه‌ی دولت وقت برای ریشه‌کن کردن این حیوانات بود. اکنون در بخش هایی از ژاپن، گوزن و گراز وحشی به‌وفور دیده می‌شود. این حیوانات علاقه‌ی زیادی به محصول برنج و شاه‌بلوط زمین‌های کشاورزی دارند. بدیهی است که کشاورزان این موضوع را دوست ندارند! ‌از این رو، به‌جبران اقدام ۲۰۰ سال پیش این کشور، بشر تصمیم گرفت که گرگ ساختگی را جایگزین گرگ‌های کشته‌شده در گذشته کند.

به این ترتیب اولین آزمایش رسمی گرگ رباتی به پایان رسید و نتیجه موفقیت‌آمیز بود! به‌طوری که قرار است در ماه آینده، از این ربات‌ها در مقیاس انبوه تولید شود. در نهایت، آزمایش‌ها نشان داد که وجود این ربات‌ها تنها در شعاع یک کیلومتری موثر است و همین نتیجه نیز این فناوری را از حصارهای الکتریکی کارآمدتر کرده است.

قیمت ربات کمی فراتر از حد انتظار است؛ بنابراین شرکت سازنده گزینه‌های به صرفه‌تری مانند اجاره‌ی ماهانه را هم در ارایه‌ی محصولش در نظر گرفته است. هر چند اگر ژاپنی‌ها گرگ‌های واقعی را نابود نمی‌کردند، برایشان ارزان‌تر تمام می‌شد اما دیگر کار از کار گذشته است.

جنگل ها تا چه حد می توانند با تغییرات اقلیمی مبارزه کنند؟
مشاهده

طول این ربات معادل ۶۵ سانتی‌متر است که به‌اندازه‌ی یک گرگ واقعی شباهت نزدیکی دارد. برای این گرگ رباتی موهای خاکستری و دندان‌های سفید قابل توجه طراحی شده است. این گرگ از باتری‌های قابل شارژ خورشیدی تغذیه می‌کند و حیوانات مزاحم را با حسگر اشعه‌ی مادون قرمز خود تشخیص می‌دهد.

بنا به گزارش BBC، وقتی که گرگ رباتی احساس کند حیوانی در اطرافش وجود دارد، طیف گسترده‌ای از صداهای مختلف مانند صدای گلوله، زوزه و انسان ایجاد می‌کند تا مانع از غارت محصولات کشاورزی شود! البته این موضوع می‌تواند برای انسان‌ها هم ترسناک باشد. با این حال، باید پذیرفت زندگی مدرن هم بهایی دارد که گاه مجبور به پرداخت آن خواهیم شد.