دختربچه یمنی که چهره اش جهان را تکان داد و باعث شد تا جهانیان از گوشه‌ای از درد و رنج میلیون ها کودک یمنی به خاطر گرسنگی ناشی از جنگ تجاوزگرانه ائتلاف سعودی آگاه شوند، جان خود را از دست داد.

این دختر بچه هفت ساله یمنی به نام “امل حسین” که تنها پوست و استخوان از او باقیمانده بود، براثر گرسنگی و سوء تغذیه جان باخت.

شبکه اجتماعی فیسبوک ابتدا مقاله ای را که روزنامه نیویورک تایمز آمریکا درباره امل نوشته بود، به دلیل رعایت نشدن قوانین خود پاک کرد، اما درپی اعتراض کاربران مجبور شد که آن را دوباره باز نشر دهد تا همگان از گوشه ای از رنج کودکان یمنی آگاه شوند.

نکته جالب توجه این بود که فیسبوک تصویر امل را نه به خاطر دردناک و تکان دهنده بودن زیاد آن حذف کرد، بلکه آن را به خاطر اینکه “تصویر یک دختربچه عاری از لباس” بود، حذف کرد، اما با اعتراض کاربران مجبور شد تا آن را دوباره بازنشر دهد.

نوشته نیویورک تایمز، امل بر اثر گرسنگی ناشی از محاصره چند ساله یمن و عدم دسترسی به مواد غذایی جان خود را از دست داد.

به گفته سازمان انگلیسی “نجات کودکان”، امل یکی از پنج میلیون کودک یمنی است که از گرسنگی رنج می برند.

تنها روزنامه نیویورک تایمز نبود که مقاله ای را درباره درد و رنج یمنی ها منتشر کرد بلکه سایت فوربس نیز در مقاله ای با عنوان “کودکان یمن در آستانه قحطی”، به بررسی اوضاع فاجعه بار این کودکان پرداخت که خطر گرسنگی هستی آنها را تهدید می کند.

نخستین سالگشت درگذشت زنده‎یاد نادر گلچین در نیاوران
مشاهده

روزنامه ایندیپندنت نیز در گزارشی با عنوان “یمن به کمک فوری جهان نیاز دارد”، به وضع انسانی وخیم این کشور و سوء تغذیه و گرسنگی کودکان یمنی پرداخت.

براساس گزارش های اخیر سازمان ملل، یمن با “بدترین گرسنگی یکصد سال اخیر در جهان” روبرو است.

ائتلاف تحت فرماندهی عربستان جنگی تمام عیار را علیه مردم و ساختار زیربنایی یمن به راه انداخته است.

در این جنگ تاکنون بیش از 10 هزار یمنی شهید و هزاران نفر دیگر زخمی شده اند.

انهدام ساختار زیربنایی یمن،، آوارگی میلیون ها یمنی و شیوع بیماری های واگیر دار از جمله وبا و بروز قحطی از دیگر نتایج این جنگ ویرانگر علیه یمن بوده است.

درپی تداوم تجاوزگری سعودی ها، سازمان ملل متحد از افزایش شمار قربانیان وبا در استان های مختلف و اوضاع انسانی بسیار خطرناک این کشور خبر داده است.

نیمی از بیمارستان ها و درمانگاه های یمن بسته شده و سایر بیمارستان ها و درمانگاه ها نیز از کمبود شدید تجهیزات و داروهای لازم رنج می برند.

سازمان ملل متحد پیش بینی کرده است که موارد ابتلا به بیماری وبا در یمن از 300 هزار نفر فراتر رود.