پس از لغو قراردادهای ایرباس و بوئینگ با خروج آمریکا از برجام، هواپیماهای آماده تحویل ایران‌ایر به ایزی فلای تحویل شده است. از مجموع ۲۰ هواپیمایی ای‌تی‌آری که قرار بود به هما تحویل شود، ۱۳ فروند تحویل این ایرلاین شده بود.

اوایل امسال با خروج آمریکا از برجام، مجوزهای خزانه‌داری این کشور به کمپانی‌های ایرباس و بوئینگ برای فروش هواپیما به کشورمان نیز به‌فاصله‌ای کوتاه لغو شد.

از مجموع قرارداد خرید 200 فروند هواپیمای ایرباس، بوئینگ و ATR شانزده فروند شامل 13 هواپیمای توربوپراپ ای‌تی‌آر و 3 فروند هواپیمای ایرباس تحویل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شده بود.

نیمه مرداد ماه امسال 5 فروند هواپیمای ای‌تی‌آر تحویل هما شده بود، همان زمان پیش‌بینی شد با توجه به تشدید تحریم‌ها از سوی آمریکا این تحویل، آخرین تحویل این نوع هواپیما به ایران خواهد بود.

اوایل مهر ماه سال گذشته مدیر فروش کمپانی ATR گفته بود: از ابتدا با چالش صدور مجوز اوفک برای فروش هواپیما به ایران مواجه بودیم.

وی همچنین گفت:‌ متعهد به تحویل 20 فروند هواپیمای ای‌تی‌آر تا پایان سال آینده میلادی به ایران‌ایر هستیم.

میلکو راپولیبا افزود: مطمئنیم یک سری پارامترهای بسیار شفاف وجود دارد که بر مبنای آن می‌دانیم چگونه حرکت کنیم. در برجام خیلی شفاف درباره مجوزهای اوفک تأکید شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مخاطره وجود دارد، همان‌طور مانند روز اول است که وارد پروژه شدیم. اما اطمینان داریم می‌توانیم تحویل هواپیماها را ادامه دهیم با این آگاهی که مجبوریم از زوایای مختلف به تصمیمات دولت آمریکا نگاه کنیم.

وی با بیان این‌که “در صورت خروج آمریکا از برجام ما باید از آنها در بحث فروش هواپیما تبعیت کنیم اما در عین حال شش ماه زمان برای تحویل هواپیماهای باقیمانده داریم”، تأکید کرد: این‌که مراحل مختلف وجود دارد به ما امکان می‌دهد که چگونه هواپیمای بعدی را تحویل دهیم. مجوز ما از اوفک تا 2018 اعتبار دارد، بنابراین یک فرصت بسیار خوبی است که بتوانیم تمام 20 فروند را تا پایان سال آینده میلادی تحویل دهیم. حداقل این هدف در حالی حدود دو ماه از سال 2018 میلادی باقی مانده که کمپانی ATR هواپیماهای آماده تحویل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را به شرکت ایزی فلای تحویل داده است.

رویارویی تیم‌های لژیونرهای ایرانی با آرسنال و دینامو در جام حذفی روسیه
مشاهده

مدیران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تاکنون به این موضوع واکنشی نشان نداده‌اند.