نقدهایی که در مورد محصولات در سایت آمازون منتشر می‌شود، تأثیر زیادی روی افزایش یا کاهش فروش آن‌ها می‌گذارد و آمازون آن‌ها را مدیریت می‌کند.

آمازون، غول تجارت الکترونیک اهمیت زیادی برای نقدی که از طرف کاربران در مورد هر محصول روی سایت گذاشته می‌شود، قائل است؛ زیرا این نقدها تأثیر زیادی روی میزان فروش محصول می‌گذارند. اوایل امسال تعداد زیادی از مشتری‌های آمازون متوجه شدند حساب کاربری‌شان به دلیل عدم رعایت قوانین این شرکت مسدود شده و در جریان شکایت آن‌ها، سیستم نقد محصولات مورد بررسی قرار گرفت.

یکی از ربات‌های متصل به subreddit روند پاک شدن حساب‌های کاربری آمازون را مورد بررسی قرار داد و داده‌های منتشرشده نشان می‌دهد تعداد حساب‌های پاک‌شده‌ی منتقدان در دو سال گذشته بسیار بیشتر شده است. آمازون منتقدهای خود را با توجه به تعداد نقدهای منتشرشده و رأی مشتری‌ها نسبت به مفید بودن آن ارزیابی می‌کند. حال داده‌ها نشان می‌دهد حساب کاربری تعداد زیادی از منتقدان برتر این سایت مسدود شده است.

amazon

رباتی ;i برای تحقیق در این مورد نوشته‌ شده، به این صورت کار می‌کند که ۱۰ هزار منتقد برتر را اسکن می‌کند و زمانی که متوجه می‌شود یک منتقد و تمام نقدهای آن حذف شده، نام او را به لیست اضافه می‌کند. این فرآیند هر روز و به‌صورت دستی انجام می‌شود. نتیجه‌ی کار ربات تا دو روز پیش نشان داده است ۵۷۰۵ حساب کاربری مسدود یا پاک‌سازی شده است.

بررسی آمار ثبت‌شده در دو سال اخیر نشان می‌دهد حذف حساب کاربری منتقدان در هر روز، از اواخر سال گذشته تا اوایل امسال روند افزایشی داشته است؛ به‌طوری‌ که اخبار آن منتشر شده و تعداد زیادی از شاکیان تجمع اعتراض‌آمیز داشته‌اند. بسیاری از افرادی که حساب کاربری‌شان مسدود شده، ادعا کرده‌اند از این اتفاق بی‌خبر بوده و اطلاعی در مورد نقض قوانین آمازون نداشتند و بعد از دریافت ایمیل از سوی آمازون از این موضوع آگاه شده‌اند.

فواید دوره‌های گروهی آموزش کسب و کار
مشاهده

amazon

بررسی‌های بیشتر بیزینس‌اینسایدر نشان داده است تعداد زیادی از فروشندگان برای دریافت نقد مثبت در سایت آمازون دست به هر کاری از جمله پیشنهاد کالای رایگان یا کارت هدیه می‌زنند. آمازون برای جلوگیری از این رفتار در سال ۲۰۱۶ قوانین جدیدی وضع کرد اما این کار همچنان ادامه دارد. آمازون در بیانیه‌ای به بیزینس‌اینسایدر گفته که کلاهبرداری منتقدان را جدی می‌گیرد و نوشته است:

ما می‌دانیم در طول روز میلیون‌ها مشتری با خواندن نقدهای منتشرشده در مورد یک محصول، اقدام به خریداری آن می‌کنند. ما این مسئولیت را جدی گرفته‌ایم و در مقابل نقدهایی که به‌ نوعی از مشتری‌ها کلاهبرداری می‌کنند، از کاربران دفاع می‌کنیم. ما اقدامات جدی در برابر منتقدان و فروشندگان خلافکار داریم و نقدهایی را که از قوانین سایت پیروی نمی‌کنند، مسدود می‌کنیم یا از طریق اقدامات قانونی وارد عمل می‌شویم.

آمازون به نقد کاربران در سیستم فروش خود احتیاج دارد. نقدها، اطمینان مشتری نسبت به خریداری محصول را افزایش می‌دهند اما این سیستم تا زمانی که کاربران به آن اعتماد نداشته باشند، کار نخواهد کرد. سخنگوی آمازون همچنین در بیانیه‌ی خود نوشته است:

ما به نقدهای مفید و جدید، امتیاز بیشتری می‌دهیم و معیارهای سختگیرانه‌ای در دادن نشان تأیید آمازون به محصولات اعمال می‌کنیم. همچنین برای عضویت در انجمن، یک دلار دریافت می‌کنیم.

مشتری‌ها می‌توانند نقدهای مشکوک را هر روز و هر ساعتی گزارش دهند و ما تمام آن‌ها را بررسی می‌کنیم. نقد کاربران یکی از باارزش‌ترین ابزارهای است که برای آگاهی‌رسانی و اطمینان دادن در مورد کیفیت محصول استفاده می‌شود؛ بنابراین تلاش می‌کنیم کیفیت و اعتبار آن‌ها را بالا نگه داریم.