نخستین عرضه صادراتی نفت خام در بازار فیزیکی بورس انرژی فردا(یکشنبه) انجام می‌شود.

نخستین عرضه صادراتی نفت خام در بازار فیزیکی بورس انرژی در حالی فردا(یکشنبه) به ثبت خواهد رسید که عرضه این روز، یک میلیون بشکه و حداقل محموله خرید 35 هزار بشکه خواهد بود. ضمن این که خریدار 10 درصد از ارزش قرارداد در زمان اجرای معاملات را به‌صورت پرداخت کرده و در صورت برنده ‌شدن در فرآیند رقابت‌، 10 درصد دیگر نیز به‌صورت ریالی پرداخت خواهد شد تا در نهایت 10 درصد از ارزش قرارداد ریالی و 80 درصد بقیه آن ارزی تسویه می‌شود.

همچنین خریدار از این امکان نیز برخوردار است که تا گذشت 50 روز از تحویل محموله نسبت به تسویه وجه معامله اقدام کند. در خصوص شرایط پرداخت هم این امکان وجود دارد که به جز 3 ارز یورو، یوآن و درهم که در اطلاعیه عرضه ذکر شده، خریدار بتواند با سایر ارزهای معتبر نیز اقدام به تسویه وجوه کند و محدودیت خاصی درخصوص تسویه وجوه وجود ندارد.

این در حالی است که در زمان موجود بین معامله و تحویل فیزیکی کالا با زمان تسویه نهایی یعنی 50 روز ذکر شده، خریدار به منظور تضمین بازپرداخت، ضمانت‌نامه بانکی ارائه خواهد کرد.

این گزارش می‌افزاید: در اطلاعیه عرضه نفت خام صادراتی که در تاریخ 23 مهرماه منتشر شد آمده است: متقاضیان شرکت در معامله، باید حداکثر تا 2 ساعت قبل از شروع عرضه، معادل ریالی 10 درصد ارزش سفارش که به شرح زیر محاسبه می‌شود را به حساب اعلامی شرکت سمات واریز کنند. قیمت پایه هر بشکه نفت‌خام توسط شرکت ملی نفت ایران به ارز دلار اعلام می‌شود و برابر با متوسط قیمت برنت (BWave) روزانه در 10 روز کاری بین‌المللی پیاپی منتهی به 2 روز تقویمی قبل از انتشار اطلاعیه عرضه با لحاظ اختلاف (دلتا) مندرج در OSP برای بازار مدیترانه در ماه متناظر با تاریخ انتشار اطلاعیه عرضه خواهد بود. متقاضیان باید در روز عرضه روی قیمت پایه مندرج در این بند رقابت کنند. این در حالی است که ماخذ قیمتی(Quotation) نفت خام‌ برنت (BWave) روزانه در کلیه مراحل قیمت‌گذاری، قیمت منتشره برای نفت‌خام‌ مذکور، مربوط به اولین ماه (نزدیک‌ترین ماه) در نشریهPlatt’s Crude Oil Marketwire است. نرخ تسعیر هر دلار جهت واریز پیش‌پرداخت معامله بر مبنای میانگین روزانه خرید و فروش اعلامی در سامانه سنا (اسکناس)، 2 روز کاری قبل از تاریخ انتشار این اطلاعیه عرضه خواهد بود و البته در صورت در دسترس نبودن سامانه سنا مرجع جایگزین متعاقبا اعلام خواهد شد. قیمت مندرج در بند 1-1 صرفا برای پرداخت 10 درصد ریالی جهت شرکت در معامله بوده و قیمت نهایی برای فروش، برابر قیمت نهایی(Pfinal) مندرج در صورتحساب موقت خواهد بود.

قیمت دلار آزاد، ۱۱هزار و ۱۰۰ تومان
مشاهده

در صورتی که موضوع قرارداد توسط شرکت ملی نفت ایران از مبادی رسمی گمرکی صادر و اظهارنامه‌های گمرکی به نام شرکت ملی نفت ایران تنظیم شود، در این صورت به دلیل صادراتی بودن محموله مشمول وضع مالیات و عوارض بر ارزش افزوده نمی‌شود. محل تحویل محموله، محدوده مجاز برای انجام عملیات کشتی به کشتی (STS) در بندرگاه خارک بوده و کلیه هزینه‌ها و عوارض بندری و کشتی به کشتی (STS) به عهده خریدار است. محل انتقال ریسک و عنوان محموله، پس از عبور نفت خام (محموله) از فلنج کشتی حامل نفت خام (نفتکش مادر) خواهد بود.

گفتنی است در شرایطی نخستین عرضه صادراتی نفت خام در بازار فیزیکی بورس انرژی فردا(یکشنبه) به ثبت خواهد رسید که به گفته رئیس سازمان بورس و اراق بهادار در چارچوب قوانین بازار سرمایه، اطلاعات خریداران نیز محرمانه باقی خواهد ماند.

همچنین به باور کارشناسان در صورت عرضه گسترده و موفق معاملات نفت خام صادراتی به‌صورت فیزیکی، پتانسیل تعریف ابزارهای مالی نوین بسیاری بر این دارایی پایه وجود دارد که به معنی آغاز به کار واقعی پنجمین بورس بزرگ نفت خام در جهان خواهد بود.