تصفیه خانه ای با استانداردهای روز جهان در یکی از غربی ترین شهرهای ایران به بهره برداری رسیده که این تصفیه خانه، مکانی که واقع شده را از سیستم سنتی و چاههای جذبی دفع فاضلاب نجات می دهد و موجب ارتقای بهداشت عمومی و زیست محیطی خواهد شد.

در سفر اخیر وزیر نیرو به استان ایلام، تصفیه‌خانه فاضلاب شهر ایوان با ظرفیت تصفیه 9 هزار مترمکعب پساب در شبانه روز به بهره برداری رسید.

موقعیت مکانی به بهره برداری رسیدن این تصفیه خانه فاضلاب که یکی از غربی ترین شهرهای کشور را از سیستم سنتی و چاههای جذبی دفع فاضلاب نجات می دهد، در نقشه زیر نشان داده است.

استان ایلام به دلایل گوناگون و از جمله تنوع جمعیتی، هم مرزی با عراق، برخورداری از گذرگاه و پایانه مرزی مهران و اهمیت آن در برپایی کنگره بزرگ اربعین و همچنین چندگانگی های آب و هوایی و تولید بسیاری از محصولات کشاورزی اهمیت ویژه ای دارد.

اکنون اجرا و افتتاح تصفیه خانه فاضلاب ایوان غرب به عنوان ششمین تصفیه خانه فاضلاب در استان ایلام، می تواند بیش از پیش زیرساختهای توسعه این استان را تکمیل کند.

* سیاستگذاری وزارت نیرو در صنعت آب و فاضلاب

وزارت نیرو در کنار صنعت آب، برای صنعت فاضلاب هم از طریق شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برنامه های دقیق و کارشناسی شده را تدوین و اجرا کرده که طبق اعلام مسئولان این وزارتخانه، استفاده از توان بخش خصوصی برای تأمین مالی و اجرای پروژه ها در اولویت قرار دارد.

رضا اردکانیان وزیر نیرو در این خصوص گفت: مشارکت فعالانه بخش خصوصی یک ضرورت جدی برای وزارت نیرو است به همین دلیل وزارت نیرو صمیمانه دست تمامی فعالان بخش خصوصی را به گرمی می‌فشارد و با اتکا به درک و آگاهی وسیعی که این فعالان در قسمت‌های مختلف صنعت آب و صنعت آب و فاضلاب دارند، امید می‌رود طرح‌های وسیعی که با مشارکت آن‌ها به اجرا خواهد رسید هر چه زودتر عملیاتی شود.

ورود اعضای تیم تحقیق ترکیه به منزل کنسول عربستان در استانبول
مشاهده

اردکانیان از تسهیل شرایط حضور بخش خصوصی در طرح های آب کشور خبر داد و گفت: مقرر شده است تا وزارت نیرو، پیمانکاران و طلبکاران، سیستم بانکی کشور و همچنین بانک مرکزی تهاتری را میان بدهی و طلب‌های خود انجام بدهند تا بخش خصوصی نیز بتواند مشارکت فعال‌تری را در طرح‌های آب و برق داشته باشد.

وی ادامه داد: وزارت نیرو به صورت مستمر تسهیل فعالیت شرکت های خصوصی در بخش آب را دنبال می کند و بهبود فضای کسب و کار از اهداف اصلی ما در این بخش است.

وزیر نیرو با بیان اینکه “وزارت نیرو دستگاه پیشتاز دولت در اجرایی کردن مکانیزم تبصره 19 قانون بودجه برای واگذاری طرح‌های نیمه تمام است”، گفت:  در این راستا در تلاشیم طبق آنچه در ماههای اخیر انجام شده، با حمایت تمامی دستگاه‌های مسئول از جمله استانداران، سیستم بانکی کشور، صندوق توسعه ملی، سازمان برنامه و بودجه، نمایندگان مجلس و… طرح های جدیدی در بخش آب برای سرمایه گذاری، اجرا و تأمین کالا و خدمات به بخش خصوصی معرفی کنیم تا با بهره گیری از ظرفیت های بخش خصوصی ایرانی، شاهد توسعه بیش از پیش زیرساختهای صنعت آب کشور و همچنین ارتقای سخت افزاری بخش مدیریت مصرف باشیم.

* اجرای پروژه تصفیه خانه فاضلاب ایوان غرب

به گفته کارشناسان، امروزه اجرای پروژه های جمع آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب در هر شهر و کشور، یکی از ضروری ترین تأسیسات مورد نیاز برای رعایت بهداشت عمومی بوده و از شاخص های مهم توسعه به شمار می رود که در همین راستا، تصفیه خانه فاضلاب شهر ایوان غرب به عنوان ششمین تصفیه خانه در استان ایلام بر اساس استانداردهای روز جهان احداث شده است. این تصفیه خانه پس از انجام طرح های مطالعاتی در سال 1392 در زمینی به مساحت 8.4 هکتار احداث شده و برای اجرای آن قراردادی به ارزش 242 میلیارد ریال به روش BOT با بخش خصوصی منعقد شده است که در افق طرح 48هزارنفر جمعیت را تحت پوشش قرار می دهد.

رونق تعزیه با همایش «کارون نامه نی‌نوا»؛ تاکید بر حفظ سنت‌ها در هنرهای آئینی
مشاهده

افشین مظاهری، مدیرعامل آب و فاضلاب استان ایلام در این خصوص گفت: این تصفیه خانه در مدت 4سال توسط سرمایه گذار بخش خصوصی ساخته شده است و 25سال هم زمان بهره برداری دارد و از ظرفیت تصفیه 4500مترمکعب فاضلاب در شبانه روز برخوردار است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام، شبکه فاضلاب ایوان غرب در مجموع 75کیلومتر است که تاکنون 45کیلومتر معادل افزون بر 56درصد آن عملیاتی و انجام شده است. همچنین از حدود 12هزار انشعاب پیش بینی شده تاکنون افزون بر 2هزارو600 انشعاب وصل شده است و تصفیه خانه هم در آبان ماه امسال به بهره برداری خواهد رسید.

طبق اعلام شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، سرمایه گذاری انجام شده توسط بخش خصوصی از محل خرید تضمینی پساب تولیدی تصفیه خانه فاضلاب ایوان غرب، از سوی دولت پرداخت می شود و نیز تمامی عملیات اجرای این طرح توسط کارشناسان و متخصصان داخلی و بومی استان ایلام انجام شده است.