در ادامه بازی‌های هفته دهم لیگ برتر، امروز (جمعه) چهار دیدار در شهرهای مختلف برگزار می‌شود که در مهم‌ترین بازی تیم‌های استقلال و سپاهان اصفهان در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می‌روند.

تراکتورسازی – سپیدرود
تیم تبریزی که با هدایت موقت محمد تقوی روی نوار برد قرار گرفت، هفته گذشته مقابل صنعت نفت آبادان شکست خورد تا بهترین فرصت آنها برای رسیدن به تیم‌های بالای جدولی از دست برود. تراکتورسازی 13 امتیازی در رده هفتم قرار گرفته و با تیم سوم جدول، تنها سه امتیاز فاصله دارد. آنها برای اینکه خودشان را در بین تیم‌های مدعی ببینند، در ورزشگاه خانگی برای گرفتن سه امتیاز تلاش خواهند کرد. تراکتورسازی مقابل تیمی قرار می‌گیرد که در انتهای جدول قرار گرفته، اما با آمدن علی کریمی بهتر و تیم‌تر شده است. شاید روی کاغذ بازی آسانی برای تیم تبریزی باشد، اما فوتبال هیچ وقت قابل پیش‌بینی نیست و هر اتفاقی در آن می‌افتد. شاگردان علی کریمی تنها سه امتیاز دارند و اگر بخواهند به این روند ادامه دهند، وضعیت خطرناک‌تری برای سقوط پیدا خواهند کرد. 9 هفته از لیگ گذشته و حتی پیروزی مقابل تراکتورسازی در ورزشگاه یادگار امام (ره) هم شاید جایگاه آنها را تغییر ندهد، اما گام بلندی برای ادامه کار خواهد بود.

پارس جنوبی – صنعت نفت
هر دو تیم در هفته گذشته پیروز شده‌اند و با روحیه خوبی گام به این مسابقه می‌گذارند. شاگردان مهدی تارتار پس از برتری مقابل استقلال خوزستان، این بار باید دیگر تیم خوزستانی یعنی صنعت نفت آبادان را از پیش‌رو بردارند. نفتی‌ها با اولین پیروزی خودشان در لیگ مقابل تراکتورسازی، از استرس پیروز نشدن خارج شده‌اند. صنعت نفت با وجود اینکه تنها یک پیروزی دارد، اما 9 امتیازی است و در رده دهم. اگر شاگردان سرجیو این هفته پیروزی را به نام خود ثبت کنند، علاوه بر شرایط امتیازی، جایگاه بهتری در جدول هم خواهند داشت. پارس جنوبی اما، با 12 امتیاز در رده هشتم قرار گرفته است. هدف بزرگ شاگردان تارتار، برد مقابل صنعت نفت و رسیدن به تیم‌های مدعی است. اگر این اتفاق بیفتد، تارتار بار دیگر ثابت می‌کند که نتایج فصل گذشته تیمش اتفاقی نبوده است.

معادله عجیب انتخاب دستیار برای شفر
مشاهده

فولاد – استقلال خوزستان‏
اگر چه این بازی دربی است، اما به مانند حساسیت‌های دیگر بازی‌ها نیست. هر دو تیم شرایط خوبی ندارند. فولاد چند سالی است با روزهای خوبش فاصله دارد. آنها پس از کنار رفتن اکبر پورموسوی، یک مربی خارجی به اسم ایلی استان را به عنوان سرمربی تیم خود انتخاب کردند. او تمرینات خوبی برای بازیکنان در نظر گرفته، اما فولاد از لحاظ روحی خیلی نتوانسته وضعیت خوبی داشته باشد. فولاد تا اینجای کار با 9 امتیاز کسب کرده و در رده دوازدهم قرار گرفته و با استقلال خوزستان هم امتیاز است. استقلال هفته گذشته در زمین خودش به پارس جنوبی باخت تا سه امتیاز مفت از چنگ شاگردان داریوش یزدی بپرد. با توجه به اینکه، شرایط فولاد و استقلال در جدول مشابه است، این بار باید شاهد جنگ تمام عیار بین این دو تیم باشیم تا وضعیت‌شان در جدول بهتر شود.

استقلال – سپاهان‏ اصفهان
به مهم‌ترین بازی این هفته برسیم. وقتی یک طرف حریف استقلال، تیم سپاهان و حضور امیر قلعه‌نویی باشد، خود به خود باید شاهد حواشی زیادی باشیم. قلعه‌نویی با تیم‌های تراکتورسازی و ذوب‌آهن در چند سال اخیر با استقلال تقابل داشته و هر کدام با حاشیه‌هایی همراه بوده است. شرایط این فصل قلعه‌نویی با تیم‌های دیگر او متفاوت است. او کار با سپاهانی را شروع کرده که خاطرات خوبی دارد و توانسته در دو سال حضورش در لیگ نهم و دهم، این تیم را قهرمان لیگ کند. سپاهان با صدر جدول تنها یک امتیاز فاصله دارد و شانه به شانه پدیده خراسان حرکت می‌کند. امیر قلعه‌نویی از داوری‌ها علیه سپاهان خیلی شاکی بود، اما پنالتی بحث برانگیز هفته گذشته مقابل نساجی مازندران، همه معادلات را به هم زد. اتفاق خاصی در محوطه جریمه نساجی رخ نداد، اما کوپال ناظمی داور بازی به سود سپاهان پنالتی اعلام کرد تا شاگردان قلعه‌نویی با زدن گل، پیروز از زمین خارج شوند. چند روز بعد، با صعود پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا، سرپرست این تیم در اظهارنظر عجیب گفته که می‌ترسند با صعود پرسپولیس و برای روحیه دادن به استقلال، داوری به سود حریف باشد. این اظهارنظر، با واکنش‌های تندی از سوی کارشناسان و حتی وینفرد شفر روبرو شده و اعتقاد دارند که این نوع کارها تنها برای جوسازی است. سرمربی استقلال هم در نشست خبری پیش از بازی خواسته که این فرد را از مجموعه سپاهان بیرون کنند.

بزرگترین مانور نظامی ارتش‌های کشورهای همسود
مشاهده

با این مقدمه، سراغ بازی برویم، شفر باز محروم و مصدومانی برای دیدار امروز دارد. آرمین سهرابیان به دلیل دریافت 4 کارت زرد در 9 دیدار گذشته محروم است. پژمان منتظری چند هفته‌ای به دلیل مصدومیت دور از میادین خواهد بود. خسرو حیدری هم به مانند دیدارهای گذشته، شانس کمی برای قرار گرفتن در لیست استقلال را خواهد داشت. سپاهان، با 20 گل زده بهترین خط حمله لیگ را دارد و از این حیث رکوردار هستند. دفاع این تیم اما، با 9 گل خورده میانگین هر بازی یک گل خورده را دارد. استقلال 9 گل زده و میانگین یک گل زده در هر بازی را ثبت کرده است. خط دفاعی این تیم با 5 گل خورده، شرایط بهتری به نسبت سپاهان دارد. قلعه‌نویی در دیدارهایی که مقابل استقلال بوده، به دلیل عکس‌العمل‌های کنار خط از سوی هواداران استقلال «هو» شده و باید دید این بار چه واکنش‌هایی در زمین خواهد داشت. اگر چه، شنیده می‌شود که از باشگاه دستور رسیده که سرمربی سابق استقلال در سکوها تشویق شود.

بازی امروز، چهارمین تقابل شفر و قلعه‌نویی است. قلعه‌نویی دو بار با ذوب‌آهن موفق به شکست شفر شد، اما در بازی برگشت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، استقلال بود که سه بر یک ذوب‌آهن را با هت‌تریک مامه تیام شکست داد. استقلال با 14 امتیاز در رده پنجم است و اگر موفق شود این دوئل سخت را با موفقیت پشت سر بگذارد، نزدیک سپاهان و پدیده خواهد شد و در رده سوم قرار می‌گیرد.

نتایج بازی‌های روز گذشته به شرح زیر است:

ذوب‌آهن اصفهان یک – پیکان یک
نساجی مازندران صفر – گسترش فولاد ‏تبریز‏ صفر
نفت مسجدسلیمان صفر – پدیده مشهد یک

آنتونی استوکس سرانجام به ایران بازگشت/ مهاجم ایرلندی در راه تبریز
مشاهده

برنامه ادامه بازی‌های این هفته به شرح زیر است:

جمعه، 4 آبان‌ماه
تراکتورسازی تبریز – سپیدرودرشت‏، ساعت ‏16‏، ورزشگاه یادگار امام تبریز
داور: رضا عادل، کمک‌ها: محمدرضا ابوالفضلی و حمیدرضا کنعانی، داور چهارم: علی میرغفاری
ناظر: محمود رفیعی

پارس جنوبی جم – صنعت نفت ‏آبادان‏، ساعت ‏16:45‏، ورزشگاه تختی جم
داور: بیژن حیدری، کمک‌ها: حسن انتظاری و مهدی شفیعی، داور چهارم: مهدی مرجان‌زاده
ناظر: مسعود مرادی

فولاد خوزستان – استقلال خوزستان‏، ساعت ‏17‏، ورزشگاه غدیر ‏ اهواز
داور: جواد محمدی، کمک‌ها: سعید قاسمی و قهرمان نجفی، داور چهارم: یاسر همرنگ
ناظر: حسین نجاتی

استقلال – سپاهان‏ اصفهان، ساعت ‏16:45‏، ورزشگاه آزادی
داور: رضا کرمانشاهی، کمک‌ها: سجاد طوری و یعقوب سخندان، داور چهارم: رضا مهدوی
ناظر: حاتم بک‌پور

شنبه، 5 آبان‌ماه
سایپا – پرسپولیس، ساعت ‏16:45‏، ورزشگاه تختی تهران
داور: حسین زرگر، کمک‌ها: رضا سخندان و محمد عطایی، داور چهارم: سعید رحیمی مقدم
ناظر: اسماعیل صفیری