رفتار تکانشی رفتاری است که انسان در شرایط برانگیختگی لحظه‌ای انجام می‌دهد و شاید مدتی بعد پشیمان شود. آیا این رفتار کمک می‌کند رهبر بهتری باشید؟

تصور کنید برای شرکت در جلسه‌ای آماده می‌شوید و قرار است در مورد محصول خود برای سرمایه‌گذاران صحبت کنید. سرمایه‌گذاران نحوه‌ی صحبت کردن شما را قضاوت کرده و مهارت‌های رهبری و چشم‌اندازهای کارآفرینی‌تان را در این سخنرانی می‌سنجند. مطمئنا اولین سوالی که در ذهنتان نقش می‌بندد این است که سرمایه‌گذاران چه انتظاری دارند و رهبری به کدام شیوه را ترجیح می‌دهند؟ آیا دنبال فرد محتاطی هستند که در مورد همه چیز مشورت می‌کند؟ یا فرد جسوری را می‌خواهند که از روی غریزه عمل می‌کند؟ دانیل کانمن، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل و نویسنده‌ی کتاب «تفکر سریع و کند» معتقد است اگر می‌خواهید دیگران شما را به‌عنوان یک رهبر انتخاب کنند باید ویژگی‌های گزینه‌ی دوم را داشته باشید.

به عقیده‌ی کانمن زمانی که از نردبان ترقی بالا می‌روید، تصمیم‌گیری سریع و بدون تفکر یک نقطه ضعف به حساب می‌آید اما تا زمانی که به نقطه‌ی بالایی برسید همه‌ی قوانین به نوعی تغییر خواهند کرد. چرا رهبرانی که سریع فکر می‌کنند جذاب‌تر هستند؟ و اگر فردی برای تصمیم گرفتن به مشورت احتیاج داشته باشد آیا می‌تواند رهبر تأثیرگذاری باشد؟ در ادامه‌ی این مقاله‌ به بررسی دلایل موفقیت رهبرانی با طرز تفکر سریع می‌پردازیم و راه‌های رسیدن به این طرز تفکر را توضیح می‌دهیم.

۱- تسلط بیشتری روی موضوع دارند

تصور کنید فردی تیر خورده است و به اورژانس بیمارستان منتقل می‌شود. شدت جراحت زیاد است و امکان دارد فرد زنده نماند. مطمئنا در این موقعیت نمی‌توان به دکتری اعتماد کرد که کتاب آموزشی خود را باز کرده و بر اساس نوشته‌ها تصمیم می‌گیرد چه اقدامی انجام دهد. در این موقعیت به دکتری نیاز است که سریع تصمیم‌گیری کرده و به بهترین نحو ممکن و در سریع‌ترین زمان مهارت‌های خود را برای خارج کردن گلوله به کار بگیرد.

هیچ موقع برای راه‌اندازی کسب‌وکار جدید دیر نیست
مشاهده

اگر مهارت سریع فکر کردن را ندارید: اگر نمی‌توانید در شرایط بحرانی تصور کنید که مهارت‌های بالایی برای انجام کار دارید، باید مهارت‌های واقعی را در خودتان پرورش دهید. تجربه و مهارت به تفکر سریع و تلاش و کوشش شما بستگی دارد. سوال‌های احتمالی در مورد مسائل مالی، هزینه‌ی کسب‌وکار و هر چیز دیگری که فکر می‌کنید در جلسه با سرمایه‌گذار مطرح می‌شود را همه جا حتی در خواب تمرین کنید. این کار میزان آمادگی را بالا برده و کمک می‌کند بدون فکر کردن به سوال‌ها پاسخ دهید.

۲- کاریزماتیک به نظر می‌رسند

در سال ۲۰۱۵ تحقیقی تحت عنوان «افرادی با طرز تفکر سریع، سنجیده‌تر صبحت می‌کنند» انجام شد و به این نتیجه رسید افرادی که سریع‌تر به سوال‌ها پاسخ داده‌اند، بدون در نظر گرفتن IQ و دانش عمومی کاریزماتیک‌تر از افرادی هستند که به زمان بیشتری برای پاسخ‌دهی احتیاج داشتند. تصمیم‌گیری سریع نشان دهنده‌ی این است که کاریزمای بیشتری دارید. کاریزما به معنای ویژگی‌های ممتاز و منحصربه‌فردی است که مورد پسند دیگران واقع می‌شود.

اگر مهارت سریع فکر کردن را ندارید: سریع فکر کردن تنها ویژگی نشان دهنده‌ی کاریزماتیک بودن یک فرد نیست. جان آنتوناکیس، استاد رفتارهای سازمانی دانشگاه لوزان، کاریزما را به سه بخش دسته‌بندی می‌کند. اگر شما این سه مورد را در سخنرانی خود لحاظ کنید، حتی کاریزماتیک‌تر از افرادی با طرز تفکر سریع به نظر خواهید رسید:

قالب‌بندی: موضوعی که قصد دارید عنوان کنید را به شکل داستان و استعاره قالب‌بندی کنید.

تأثیرگذاری: با اشاره به رویاهایی که دارید و ربط دادن آن به رویاها و اهداف دیگران، تأثیرگذار باشید.

قواعدی که به‌آرامی فرهنگ سازمانی را فاسد می‌کند
مشاهده

استفاده از تاکتیک: با تغییر لحن صدا و حرکات بدن کاری کنید توجه مخاطب به صحبت‌های شما جلب شود.

۳- داناتر از دیگران به نظر می‌رسند

مردم دوست دارند یک رهبر در زمینه‌هایی که معمولا خودشان شکست می‌خورند، موفق و پیروز باشد. این یعنی مهارت و دانایی این افراد بیشتر از توانایی خودشان است. اغلب مهارت‌ها آموختنی هستند اما استعداد ویژگی است که فقط در افراد خاص وجود دارد. افرادی با طرز تفکر سریع کسانی هستند که کارها را از طریق نوعی درک و شهود ذاتی مدیریت می‌کنند.

اگر مهارت سریع فکر کردن را ندارید: درک ذاتی زمانی اتفاق می‌افتد که در مورد یک ایده حس انسجامی داشته باشید که از طریق کلمات قابل وصف نباشد. رسیدن به این درک با تکیه بر تجربیات گذشته و دانشی که به طور ناخودآگاه به مرور زمان کسب کرده‌اید میسر می‌شود. بنابراین هرقدر تجربه‌ی بیشتری کسب کنید، مهارت‌های بیشتری در درک شرایط خواهید داشت. تفکر کردن در شرایط آرام احساسی میزان درک انسان از شرایط را افزایش می‌دهد بنابراین تنظیم احساسات نیز در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

۴- زیر فشار، آرام به نظر می‌رسند

واکنش نشان دادن از روی استرس منجر به بروز یکی از سه مدل رفتاری جنگ، گریز یا توقف خواهد شد. معمولا از یک رهبر انتظار می‌رود شجاع بوده و به بهترین نحو تصمیم‌گیری کند. سریع فکر کردن نشان می‌دهد یک رهبر در شرایط سخت و تحت فشار جا نمی‌زند.

اگر مهارت‌های سریع فکر کردن را ندارید: اگر نمی‌توانید سرمایه‌گذارها را با کلمات تحت تأثیر قرار دهید، این کار را از طریق عمل انجام دهید. آرام و راحت بودن، محکم و یکنواخت صحبت کردن و آرام نفس کشیدن نشان دهنده‌ی مدیریت روی خود و شرایط حاکم است حتی اگر این احساسات واقعا از درون وجود نداشته باشد.

آمادگی کسب و کار برای تکنولوژی آینده
مشاهده

۵- قابل اعتماد هستند

سرمایه‌گذاران می‌خواهند با طرز تفکر واقعی یک کارآفرین آشنا شوند نه طرز تفکری که به صورت نمایشی به آن‌ها القاء می‌شود. شخصی که سریع پاسخ می‌دهد معمولا طرز تفکر واقعی خود را نشان می‌دهد. هرقدر زمان پاسخ‌دهی کمتر باشد یعنی مغز پردازش کمتری روی جواب‌ها انجام داده و حرف‌هایی که زده می‌شود تفکرات واقعی شخص هستند.

اگر مهارت سریع فکر کردن را ندارید: ارتباط چشمی، صداقت و باز بودن نسبت به موضوع‌های مختلف روش‌های دیگری برای جلب اعتماد طرف مقابل هستند.

اگرچه نقطه ضعف نشان دادن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود اما کمی آسیب‌پذیری، میزان اعتماد طرف مقابل را افزایش می‌دهد. پس در کنار صحبت از اهداف و موفقیت‌هایی که داشته‌اید کمی در مورد شکست‌ها یا نگرانی‌ها صحبت کنید. اغلب سرمایه‌گذاران خودشان چنین شرایطی را تجربه کرده‌اند و با دیدن آسیب‌پذیری‌ها اعتماد بیشتری به چشم‌اندازهای طرف مقابل خواهند داشت.

مدت زمان تصمیم‌گیری تأثیر مستقیمی روی دقت کار می‌گذارد زیرا مغز انسان پیش از هر تصمیم‌گیری، به جمع‌آوری شواهد می‌پردازد. برخی تصمیم‌ها مهم‌تر هستند و مطمئنا مغز به شواهد بیشتری احتیاج خواهد داشت. محدود کردن زمان جمع‌آوری مدارک، روی کیفیت و دقت تصمیم‌گیری تأثیر می‌گذارد. اختلاف زیادی میان رهبران واقعی و افرادی که سعی می‌کنند رهبر پرقدرتی به نظر برسند وجود دارند. رهبران واقعی آستانه‌ی زمان برای جمع‌آوری مدارک را می‌دانند و درنتیجه دقت تصمیم‌گیری‌شان هرگز بابت تأخیر آسیب نمی‌بیند.