کیانوش امینی ظهر امروز در آئین آغاز اجرا طرح ملی پیشگیری از تنبلی چشم با اشاره به اجرای این طرح در استان مرکزی به صورت همزمان با سراسر کشور اظهار داشت: طرح ملی پیشگیری از تنبلی چشم همزمان با سراسر کشور در بهزیستی استان مرکزی افتتاح شد و از امروز این کار اجرایی می‌شود.

وی افزود: این مراسم امروز به صورت نمادین در مهدکودک مریم آغاز شد این درحالی است که طرح از امروز به صورت رسمی در استان مرکزی آغاز می‌شود، چراکه شایعترین علل نابینایی و کم‌بینایی خفیف تا شدید یک چشمی در افراد زیر 20 سال تنلی چشم است که با اجرای این طرح می توان از این امر جلوگیری شود.

معاون امورپیشگیری بهزیستی استان مرکزی خاطرنشان کرد: شیوع آمبلیوپی در جهان 2 تا 5 درصد است که به منظور جلوگیری از این اتفاق این طرح در استان در حالی اجرا می‌شود که تعداد کودکان مشمول این طرح  امسال بالغ بر 53 هزار و 884 نفر است.

وی عنوان کرد: در این راستا، همچنین تعداد پایگاه‌های غربالگری در سطح استان 469 پایگاه است که تعداد مربی 510 نفر و 6 دستگاه بینایی سنجی در سطح استان این مهم را اجرایی می‌کند.

امینی اضافه کرد: به منظور کاهش شیوع و بروز اختلال نابینایی و کم بینایی دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی برنامه کشوری غربالگری و تشخیص زودرس آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی کودکان 3 تا 6 ساله را در پایگاه‌هایی دائمی سنجش بینایی در طول سال و در پایگاه‌های غیر دائمی را اجرا می‌کند.

معاون امورپیشگیری بهزیستی استان مرکزی با اشاره به مراحل اجرای طرح گفت: این برنامه در سه سطح اجرا می‌شود که کودکان در سطح اول توسط مربی، معلم یا بهورز در محل مهد، خانه بهداشت یا مدرسه مورد معاینه دید قرار می گیرند.

اصفهان| عدم تغییر محسوس در سرعت اینترنت نقش‌جهان؛ تقدیر سپاهانی‌ها از نیروی انتظامی
مشاهده

وی افزود: اگر کودکی مشکوک به تنبلی چشم بود به منظور معاینات تخصصی‌تر به سطح دوم برنامه برای معاینه به اپتومتریست ارجاع داده می‌شود بنابراین اگر کودکی بعد از این دو سطح نیاز به معاینه دقیقتر داشته باشد به سطح سوم ارجاع و توسط پزشک معاینه می شود.