شرکت های بریتیش پترولیوم و انی قصد دارند کار روی یک پروژه نفتی لیبی را آغاز کنند و زمینه افزایش تولید نفت این کشور را به میزان صدها هزار بشکه در روز فراهم آورند .

به نقل از بلومبرگ , شرکت های بریتیش پترولیوم و انی می‌توانند کار روی یک پروژه نفتی لیبی را در سه ماهه اول سال آینده میلادی آغاز کنند و زمینه افزایش تولید نفت را به صدها هزار بشکه در روز فراهم آورند .
مصطفی سانانا، رئیس شرکت ملی نفت لیبی آخر هفته گذشته گفت که میانگین تولید نفت خام در این کشور آفریقای شمالی علی‌رغم چالش‌های امنیتی، بالاتر از یک میلیون بشکه در روز است . او انتظار دارد شرکت های بریتیش پترولیوم و انی حفاری های اکتشافی خود را نزدیک مرز تونس در سه ماهه اول سال آینده از سر بگیرند. این دو شرکت که در 8 اکتبر به توافق رسیدند ، می‌توانند به کمک تسهیلات موجود در منطقه سریعاً به تولید برسند .
لیبی از سال 2011 پس از سرنگونی و کشته شدن معمر قذافی، درگیر اختلافات سیاسی و جنگ داخلی بوده است. مقامات لیبی سعی کرده اند پس از کاهش جهانی عرضه نفت خام، به خاطر وضع تحریم ها علیه صنعت انرژی ایران و بحران اقتصادی در ونزوئلا، تولید نفت و گاز طبیعی را افزایش دهند .
لیبی پیش از سرنگونی قذافی روزی 1.6 میلیون بشکه نفت تولید می‌کرد. ولی هجوم مسائل سیاسی بر تولید نفت در سال جاری تأثیر گذاشت . تولید در بزرگترین میدان نفتی لیبی_ شراره_ پس از ربوده شدن چهار کارگر توسط یک گروه مسلح کاهش یافت. شرکت ملی نفت گفت در این ماه به علت کمبود امنیت در پالایشگاه زاویه که نفتش را از شراره می گیرد، امکان ادامه کار وجود ندارد. این نیروگاه ظرفیت فرآوری 120 هزار بشکه نفت در روز را دارد .
قیمت نفت خام برنت در سال جاری 20 درصد گرانتر شده است. قرارداد های ماه دسامبر 0.4 درصد بالا رفته و به 80.13 دلار در هر بشکه رسیده اند .
سانالا گفت :«چندین شرکت بین المللی قصد دارند به خاطر هزینه پایین استخراج نفت از منابع نفتی لیبی و پایین بودن مقدار سولفور آن، به این کشور برگردند» .
وقتی قذافی سرنگون شد، بریتیش پترولیوم برخی فعالیت های لرزه ای در مناطق توافق شده را انجام داده بود. این شرکت فورا کار را متوقف کرد، دوباره آن را از سر گرفت و بعد مجدداً در سال 2014 با شعله ور شدن تنش‌ها متوقف شد. طبق این قرارداد شرکت ایتالیایی انی نیمی از 85 درصد سهم بریتیش پترولیوم را در مناطق مورد توافق می‌خرد. وسعت این مناطق به 54 هزار کیلومتر مربع می رسد .
سانالا در تلاشی دیگر برای گسترش تولید با الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه و مقامات شرکت های روسی مثل گزپروم و تاتنفت در مسکو دیدار کرد .
تاتنفت مذاکراتی با شرکت ملی نفت لیبی انجام داد و علاقه‌مند است بیشتر در لیبی کار کند. این شرکت فعالیت هایش را در لیبی در سال 2011 معلق کرده بود، ولی هنوز سرمایه‌هایی در آن جا دارد .

عراق|تقویت حضور نیروهای الحشد الشعبی در مرزهای سوریه
مشاهده