مطالعه‌ای که در ژورنال Environmental Research Letters منتشر شده است، نشان می‌دهد غرق شدن مناطق ساحلی در نتیجه‌ی افزایش سطوح آب دریا در سال ۲۱۰۰ هزینه‌ای برابر ۱۴ تریلیون دلار برای کل دنیا خواهد داشت؛ اگر هدف حفظ افزایش دمای جهانی زیر ۲ درجه سانتیگراد بالاتر از دمای زمان قبل از صنعتی شدن برآورده نشود. کشورهایی با درآمد کمی بالاتر از میانگین همانند چین شاهد بیشترین هزینه‌های مربوطه خواهند بود؛ در حالی که کشورهایی که دارای بیشترین درآمد هستند، به‌علت استحکام زیرساخت‌های حفاظتی کمترین زیان را خواهند دید.

دکتر سوتلانا جوریجورا نویسنده‌ی مقاله گفت:

بیش از ۶۰۰ میلیون انسان در مناطق ساحلی کم ارتفاع زندگی می‌کنند؛ جاهایی که کمتر از ده متر از سطح دریا بالاتر است. در یک اقلیم در حال گرم شدن، سطح جهانی دریا به علت ذوب شدن صفحات یخ و یخچال‌های طبیعی و نیز گسترش حرارتی آب دریا (گسترش ملکول‌های آب در هنگام گرم شدن) بالا خواهد رفت. بنابراین افزایش سطح دریا یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مخرب گرم شدن اقلیم است.

افزایش سطح آب دریا

کشورهایی که دارای بیشترین درآمد هستند به علت استحکام زیرساخت‌های حفاظتی، کمترین زیان را خواهند دید

با در نظر گرفتن سناریوهای مختلف انتشارات گازی و سناریوهای مختلف اجتماعی-اقتصادی، پیش‌گویی‌های متفاوتی درمورد میزان احتمالی افزایش سطح دریا انجام شده است. اگرچه هیچ سناریویی نیست که محدود کردن گرم‌شدن کره زمین را زیر محدوده‌های ۲ و ۱/۵ درجه در تمام قرن ۲۱ و پس از آن پوشش بدهد.

این گروه پژوهشی سرعت و پیامدهای افزایش منطقه‌ای و جهانی سطح دریا را با محدود کردن افزایش گرمای ۱/۵ و ۲ درجه‌ای بررسی کردند و آن را با پیش‌بینی‌های افزایش سطح دریا در حالت عدم کاهش گرما در سناریوی RCP8.5 (RCPها، سناریوهایی مرتبط با میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند که برای مدل‌سازی تغییرات اقلیمی از آن‌ها استفاده می‌شود)، مقایسه کردند. با استفاده از گروه‌بندی‌های بانک جهانی (کشورهایی با درآمد بالا، بالاتر از میانیگن، پایین‌تر از میانگین و پایین)، تاثیر اقتصادی افزایش سطح دریا در نواحی ساحلی از دیدگاه جهانی مورد ارزیابی قرار گرفت.

طرح پیش فروش یک ساله ایران خودرو؛ فروردین ۱۴۰۰
مشاهده

دکتر جوریجورا گفت:

ما فهمیدیم که با روند افزایش دمای یک و نیم درجه تا سال ۲۱۰۰، افزایش سطح دریا ۰/۵۲ متر خواهد بود. ولی اگر هدف دو درجه‌ای رعایت نشود، این افزایش ۰/۸۶ متر خواهد بود و حتی در یک مورد خیلی شدید این افزایش به ۱/۸ متر خواهد رسید. اگر روند گرم‌شدن کاهش پیدا نکند و از پیش‌بینی‌های افزایش سطح دریا در سناریوی RCP8.5 تبعیت کند، هزینه‌های جهانی این غرق شدن، برای حالت افزایش ۰/۸۶ متری برابر ۱۴ تریلیون دلار و برای مورد ۱/۸ متر افزایش سطح دریا، برابر ۲۷ تریلیون دلار می‌شود. این رقم معادل ۲/۸ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی خواهد بود. مناطق گرمسیری شاهد افزایش بیشتری در سطوح دریا خواهند بود. این سطوح افزایشی در سطح آب دریا دارای اثرات منفی روی اقتصاد ملت‌های در حال توسعه‌ی ساحلی و قابلیت سکونت خطوط ساحلی پایین‌تر دارد. ملت‌های جزیره‌ای کوچک همچون مالدیو به راحتی تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و این تاثیر روی منابع طبیعی و محیط زیست آن‌ها بیشتر از سایر مناطق خواهد بود. این نتایج نشان‌دهنده‌ی اهمیت و لزوم انجام تلاش‌های بیشتر در جهت کاهش هر چه بیشتر روند افزایش دمای جهانی است.