با بهره‌گیری از یک روش ساده، می‌توانید افرادی را برای رهبری تیم شرکت استخدام کنید که سطح مشارکت و اشتیاق کارمندان را به حداکثر می‌رسانند.

اگر می‌خواهید یک تیم رهبری کارا هدایت سازمان شما را به عهده بگیرند، ‌ابتدا باید ویژگی‌های یک رهبر خوب را تشخیص دهید. اخیراً ماری بارا مدیرعامل جنرال موتورز و مدیر اسبق نیروی انسانی این شرکت، در کنفرانس تحلیلگران وارتون فیلادلفیا، مهم‌ترین ویژگی‌های کلیدی یک رهبر مؤثر را به اشتراک گذاشت: ثبات، روحیه‌ی مشارکت و همکاری، توانایی تأثیرگذاری بر دیگران، توانایی فنی و اشتیاق. ماری بارا همچنین توضیح داد که چگونه رهبرانی را که می‌توانند در آینده‌ی شرکت اثربخش باشند، شناسایی می‌کند.

بارا در طول جلسه مصاحبه، فقط سه سؤال را مطرح می‌کند. او از داوطلبان استخدام می‌خواهد سه خصوصیتی را که سایر اعضای تیم رهبری برای توصیف آن‌ها به کار می‌برند، سه خصوصیتی را که مدیرشان برای توصیف آن‌ها به کار می‌برد و همچنین سه ویژگی خودشان را از نگاه کارمندان، بیان کنند.

 

اغلب کاندیداها تصور می‌کنند باید پاسخ خود را برای هر سؤال تغییر دهند. اما بارا دقیقاً خلاف این را می‌خواهد. او به دنبال افرادی است که به هر سه سؤال، پاسخ تقریباً یکسانی می‌دهند.

چرا؟

به گزارش وب‌سایت کوارتز از این کنفرانس، ماری بارا می‌گوید:

یکی از ویژگی‌های مهم یک رهبر، ثبات و یکپارچگی شخصیت اوست. پس شخصی می‌تواند رهبر مؤثری باشد که سبک مدیریتی رو به بالا و رو به پایین او یکسان باشد و درعین‌حال خط‌مشی مشابهی در ارتباط با همکاران هم‌سطح خود در پیش بگیرد. ما می‌خواهیم رهبری را استخدام کنیم که به زیردستان خود، همان‌قدر اهمیت بدهد که با مدیران بالا رتبه‌ی خود همکاری می‌کند.

به گفته‌ی بارا، رهبرانی که رویکرد باثبات و نامتناقضی در پیش می‌گیرند، در توانمندسازی تیم خود موفق‌ترند. درنتیجه، بهره‌وری بیشتری از همکاری گروهی به دست می‌آورند، امری که از آن‌ها رهبر بهتری می‌سازد.

چگونه با فرهنگ سازمانی شرکت جدید تطبیق پیدا کنیم
مشاهده

شما هم اگر می‌خواهید فردی را برای نقش رهبری تیم استخدام کنید، سازگاری و ثبات اعمال و اقدامات او را در شرایط مختلف تست کنید. به‌این‌ترتیب تیم رهبری یکپارچه‌ای تشکیل می‌دهید که به‌خوبی با کارمندان همکاری می‌کند، قدرت نفوذ بالایی دارد و مهارت و اشتیاق را توسعه می‌دهد.