یک روزنامه آلمانی در گزارشی نوشت که با توجه به رویارویی ترکیه و عربستان در پرونده ناپدید شدن یک روزنامه نگار منتقد سعودی، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در چالش خطرناکی بین انتخاب یکی از دو متحد گیر کرده است.

روزنامه “دی ولت” آلمان در مطلبی به چالش های ناپدید شدن خبرنگار منتقد سعودی برای “دونالد ترامپ“، رئیس جمهور آمریکا پرداخته و نوشت: در حالی که کشیش آمریکایی بازداشتی در ترکیه اخیرا آزاد شده و به آمریکا بازگشته است، ترکیه حالا حمایت از واشنگتن برای حل پرونده ناپدید شدن خبرنگار سعودی را درخواست می کند. حالا دونالد ترامپ در این پرونده بین مهم ترین و سخت ترین متحدان خود ( ترکیه و عربستان) گیر افتاده است.

در ادامه این مطلب آمده است: “دونالد ترامپ” رئیس جمهور آمریکا به زعم خود قهرمان دیالکتیک است. هنگامی که او روز شنبه مشترکا با “اندرو برونسون”، کشیش آمریکایی تازه آزاد شده از زندان ترکیه یک کنفرانس مطبوعاتی را برگزار کرد، بر این مسئله تاکید کرد که هیچ معامله ای با ترکیه برای آزادی این کشیش آمریکایی وجود نداشته است. وی همچنین اعلام کرد که این آزادی بخصوص هیچ ارتباطی با پرونده جمال خاشقجی که در استانبول ناپدید شده است ندارد و ادعا کرد که این زمان بندی کاملا تصادفی است.

 آندرو برونسون کشیش آمریکایی در شهر ازمیر ترکیه تحت محاکمه‌ بوده و به اتهام همکاری با کودتاگران ترکیه، همدستی با گروه های تروریستی، همکاری با گروه گولن و پ.ک.ک و نیز جاسوسی به نفع آمریکا به 35 سال زندان محکوم شده و از نهم دسامبر 2016 (19 آذرماه 1395) تا کنون در بازداشت موقت بوده است.

ترکیه بارها به درخواست آمریکا و وکلای این کشیش محبوس مبنی بر آزادی وی از زندان پاسخ منفی داد.

برونسون در حالی در حال طی کردن دوران بازداشت موقت خود بود که دادگاه شهر ازمیر ترکیه اواسط ماه آگوست با توجه به وضعیت جسمانی، حکم زندان وی را به حبس خانگی تبدیل کرد.چند روز پیش وی با حکم دادگاه آزاد شد.

فوتبال جهان| زمان و مکان بازی برگشت فینال جام لیبرتادورس اعلام شد
مشاهده

البته ترامپ با این ادعا و تاکید خود بر این مسئله نشان داد که رابطه بین این دو مسئله چقدر واضح و نزدیک است و این مسئله ای است که نامزد خاشقجی هم آن را این گونه می بیند.

در ادامه این مطلب آمده است: پرونده خاشقجی واشنگتن را در یک چالش بین دو متحد مهم و دشوار خود در خاورمیانه قرار داده است و اگر دونالد ترامپ یک استراتژی سیاسی برای این بخش از جهان داشته باشد حالا یکی از عناصر کلیدی آن در معرض خطر قرار گرفته است. این مسئله می تواند تنش ها در منطقه را در طولانی مدت افزایش دهد.

در یک طرف ترکیه به عنوان یک شریک ایالات متحده در ناتو و حامی مهم گروه های شورشی سوریه قرا دارد. آنکارا در برابر تمام دنیا این شکایت را مطرح می کند که در داخل قلمرو آن یک فرد بی گناه توسط یک دولت دیگر که همان جاسوسلن عربستان سعودی هستند به قتل رسیده است و مقتول یک شهروند عربستانی و منتقد آل سعود بوده است.

یک چنین قتلی نه تنها یک توهین دیپلماتیک است بلکه یک حمله ضمنی به امنیت داخلی ترکیه است. بر اساس اطلاعات روزنامه “نیویورک تایمز” دیپلمات های آنکارا از دولت آمریکا خواسته اند که فورا بین ترکیه و عربستان سعودی در این باره میانجی گری کند. ترکیه خواستار اعمال فشار بر عربستان است تا نقش خود در راستای ناپدید شدن این روزنامه نگار منتقد سعودی را آشکار کرده و یک راه حل را امکان پذیر کند.

خاشقجی نویسنده 59ساله سعودی روز سه‌شنبه 10 مهر (دوم اکتبر) پس از آنکه برای ثبت ازدواج خود به کنسولگری سعودی در استانبول رفت، ناپدید شد که این موضوع به نگرانی‌ها درباره امنیت وی دامن زد. خاشقجی که در گذشته مشاور دولت عربستان بوده، سال گذشته از ترس دستگیری از کشورش خارج شد. او بارها نسبت به سیاست‌های محمدبن سلمان ولیعهد سعودی و همچنین تجاوز نظامی عربستان به یمن انتقاد کرده بود.

غیبت ۲ بازیکن مصدوم سایپا برابر پدیده
مشاهده

مقامات سعودی ادعا کرده‌اند که خاشقجی از سفارت خارج شده، اما نامزد وی این موضوع را رد می‌کند. نام وی در فهرست افراد تحت تعقیب بن‌سلمان قرار داشت. محققان ترک بر این باورند که وی توسط یک تیم سعودی در کنسولگری عربستان به‌قتل رسیده است. اما عربستان همه این اتهامات را رد می‌کند.

عربستان سعودی و ترکیه کشورهای دوستی نیستند. هر دو کشور خود را به عنوان قدرت رهبری دنیای اسلام می دانند. دولت رجب طیب اردوغان از سازمان بین المللی اخوان المسلمین که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به هر نحوی با آن مبارزه می کند حمایت می کند. از طرفی ترکیه با دشمن اصلی عربستان سعودی یعنی ایران روابط خوبی دارد.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: از طرف دیگر سعودی ها دهه هاست که قدرتمندترین متحد واشنگتن در جهان عرب هستند. بخصوص صنعت نفت هر دو کشور به صورت تنگاتنگ به هم مرتبط است. در زمینه سیاست خارجی هم سعودی ها اهمیت بسیار ویژه ای برای ترامپ دارند. ترامپ اولین سفر خارجی خود بعد از عهده داری ریاست جمهوری آمریکا را به ریاض انجام داد. همچنین رویکرد رویارویی محمد بن سلمان علیه ایران کاملا منطبق با یکی از مهم ترین پروژه های سیاست خارجی ترامپ است.

از طرفی یکی دیگر از نگرانی های ترامپ در منطقه هم وابسته به حمایت عربستان سعودی است،  ترامپ هم مانند سلف های خود می خواهد رئیس جمهوری باشد که اختلافات بین فلسطین و اسرائیل در منطقه را حل می کند. نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم در جریان تنش های روزافزون با ایران در منطقه خود را به عربستان نزدیک کرده است. در واشنگتن و تل آویو بر خی ها امیدوارند که سعودی ها  بتوانند با اقتدار ویژه خود به عنوان نگهبانان شهرهای مقدس مکه و مدینه به دستیابی یک توافق صلح مثبت برای اسرائیل کمک کنند.

صمد مرفاوی: استقلال دیگر نباید به‌ فکر بازیکنان جدا شده باشد/ مشابه ماجرای رحمتی و حسینی در گذشته هم وجود داشت
مشاهده

حالا ترامپ برای در پیش گرفتن یک اقدام متعادل تلاش می کند. از یک طرف وی مناسبات خود با ترکیه را که آزادی کشسش آمریکایی پیش شرطی برای آن بود را بهبود می بخشد. از طرف دیگر ترامپ در جریان پرونده خاشقجی فشارهایی را بر سعودی ها وارد می کند که البته به هیچ عنوان فشار حداکثری نیست.

نویسنده در ادامه با اشاره به موضع نرم ترامپ در قبال عربستان سعودی در پرونده مربوط به خاشقجی همچنین نوشت که در این شرایط حتی سیاستمدارانی از ردیف های جمهوریخواهان در این راستا بر ترامپ فشار وارد می کنند که موضع سختگیرانه تری در قبال عربستان در پیش گیرد.

با توجه به این سوء ظن که محمد بن سلمان دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است بسیاری از شرکت های غربی در زمینه اقتصادی از عربستان فاصله گرفته و شرکت خود در یک نشست اقتصادی با ریاض که قرار بود اواخر اکتبر برگزار شود را رد کردند. اما ترامپ حتی در این زمینه هم آن طور که بسیاری از آمریکایی ها فکر می کردند درست است واکنش نشان نداد و از طریق وزیر دارایی خود اعلام کرد که آمریکا شرکت در این نشست اقتصادی را رد نکرده و دلیلی برای آن وجود ندارد.