نماینده یک شرکت چکی متمایل به سرمایه‌گذاری در ایران در پاسخ به این پرسش که در شرایط تحریم چگونه می‌خواهند با ایران نقل و انتقال پول داشته باشند گفت:‌ شرایط مختلفی برای نقل و انتقال پول به ایران وجود دارد و نباید از این شرایط ترسید.

سوواک پلوک چونبا سفیر جمهوری چک در ایران امروز در نشست خبری روز تجارت جمهوری چک در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران گفت: دیروز با شرکتهای چکی صحبت کردم که اگر در ایران بمانند حتما می‌توانند با مردم ایران تجارت کنند زیرا آنها بسیار قوی هستند.

وی افزود: باید ایران را حمایت کرد که این موضوع برای ما مهم است؛ امیدواریم که اروپا نیز بتواند به ما کمک کند تا ما با یکدیگر تجارت داشته باشیم.

بنابراین گزارش یان کاوان رئیس اتاق مشترک جمهوری چک و جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم گفت: از سال 2015 اتاق مشترک بازرگانی جمهوری چک و ایران فعال است؛ اتاق بازرگانی می‌تواند به شرکتهای دو کشور کمک کند تا با یکدیگر همکاری بهتری داشته باشند.

وی افزود: با صحبت‌های سفیر جمهوری چک موافقم که کشورمان می‌خواهد با ایران همکاری داشته باشد و این همکاری موفقیت‌آمیز باشد.

رئیس اتاق بازرگانی جمهوری چک ادامه داد: در سال 2016 که ایران بودم تحریمی وجود نداشت امیدوارم که در آینده نیز تحریم وجود نداشته باشد تا بتوانیم همکاریهای بهتر و بیشتری داشته باشیم.

بنابراین گزارش در ادامه این مراسم شرکتهای فعال اقتصادی جمهوری چک که تمایل به همکاری با ایران داشتند در این نشست صحبت کردند.

* نماینده یک شرکت چکی: نباید از تحریمهای آمریکا علیه ایران ترسید

فوتبال جهان| جام ملت‌های کوتاه قامتان آمریکا
مشاهده

نماینده یکی از شرکتهای چکی گفت: ما یک صنعت مادر هستیم و تمام نیازهای ایران را می‌توانیم تأمین کنیم.

وی افزود: شرکت ما به دنبال یافتن راههایی برای نقل و انتقال پول به ایران است و نباید از این شرایط (تحریمهای آمریکا علیه ایران) ترسید.

نماینده شرکت چکی گفت: ما خدماتی مانند حفاری در عمق، صافی، حمل معدن، آموزش کارگران و امنیت ارائه می‌دهیم و محصولات ما به روسیه نیز فروخته می‌شود.

وی تاکید کرد: ایران کشور بزرگی است و ما امیدواریم که با این کشور تجارت داشته باشیم و می‌دانیم به چه شکلی محصولاتمان را بفروشیم.

نماینده این شرکت جمهوری چک در پاسخ به این سوال  که شرکت شما قرار است به چه صورت نقل و انتقالات مالی را انجام دهد، گفت: ما می‌دانیم که باید به چه شکلی محصولات خودمان را به ایران بفروشیم ما با یک شرکت ایرانی هماهنگ می‌شویم و از اتاق بازرگانی ایران و چک نیز کمک می‌گیریم.

وی افزود: بنده در بانک کار نمی‌کنم اما می‌دانم که حتما راههایی است که با ایران نقل و انتقال پول داشته باشیم زیرا ما چند تا شریک داریم.

وی افزود: اولین راهی که می‌توانیم استفاده کنیم از طریق بانکهایی است که مشمول تحریمهای آمریکا نیستند. راه دوم نیز آن است که ما کالا و خدمات بفروشیم و به جای پول آن نیز ایران به ما کالا بفروشد.

این نماینده شرکت  جمهوری چک گفت: شرکتهای ایران در خارج دفتر دارند که از این طریق می‌توانیم با یکدیگر کار کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا صرفا قصد صادرات محصولات تولیدی به ایران دارد یا به دنبال همکاری مشترک است، گفت: قطعات ما به طور معمول بزرگ هستند بنابر این نمی‌توانیم آنها را در کشور خودمان تولید کنیم و به ایران بفرستیم به همین منظور باید آن را در کشور مورد همکاری یعنی ایران تولید کنیم. البته نوع قراردادها نیز در این موضوع مورد توجه است.

کاپیتان تیم فوتبال هفت نفره: ایران در آسیا رقیبی ندارد/ امیدوارم طلسم قهرمان نشدن در مسابقات جهانی را بشکنیم
مشاهده

بنابراین گزارش نماینده یک شرکت دیگر جمهوری چک نیز در این مراسم گفت: ما در زمینه‌های ریخته‌گری فعالیت انجام می‌دهیم و محصولاتی مانند موتور هواپیما و هلی‌کوپتر می‌سازیم و تولید خطوط راه‌آهن و ریخته‌گری دقیق از جمله دیگر فعالیت ما است.

وی افزود: تولیدات ما در کشاورزی و کشتی‌های بزرگ نیز استفاده دارد و جدیدا در بخش مراقبتهای پزشکی نیز ورود کرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوال که با وجود تحریمهای آمریکا چگونه می‌خواهید قطعات هواپیما را به ایران انتقال دهید گفت: من نمی‌توانم به طور دقیق به این سوال پاسخ دهم و همکاران من در این زمینه پاسخگو هستند زیرا تحریمهای آمریکا بویژه در صنعت هواپیما بسیار سخت است.

وی افزود:‌شرکتهایی که با آمریکا همکاری دارند کارشان برای همکاری با ایران دشوار است اما به دنبال پیدا کردن راهی در این زمینه هستند.

نماینده یک شرکت دیگر جمهوری چک در این نشست گفت: ما سازنده قطعات اندازه‌گیری دقیق فشار دما و سطح هستیم و محصولات ما در صنایع مختلفی از جمله نفت و گاز و پتروشیمی،‌نیروگاه‌ها، زیردریایی، غذا و… کاربرد دارد.

وی گفت: ما از یک سال و نیم پیش پروژه‌های خود را در ایران شروع کردیم وامیدواریم که این همکاریها ادامه یابد و با توجه به تجربه‌ای که داریم می‌توانیم فعالیت خود را در ایران تداوم بخشیم.

نماینده شرکت جمهوری چک افزود: کارکردن در شرایط تحریم کمی سخت‌تر است اما می‌توانیم از طریق بانکهایی مثل بانکهایی که در هنک‌کنگ و وجود دارد و با آمریکا کار نمی‌کند با ایران همکاری کنیم.

وی افزود: ما و ایرانی‌ها می‌توانیم با انتخاب یکی از بانکهایی که با آمریکا کار نمی‌کند با یکدیگر همکاری داشته باشیم و شرکتهای ایرانی که در اروپا وجود دارند تجربیات زیادی برای فعالیت در زمان تحریم دارند که راهگشا است.

فوتبال جهان| یولیان دراکسلر: کیلیان امباپه پدیده است
مشاهده

بنابراین گزارش یکی دیگر از تولیدکنندگان شرکتهای جمهوری چک که قصد همکاری و سرمایه‌گذاری با ایران را دارد گفت: ما لوله‌های آهنی تخصصی تولید می‌کنیم که آمادگی داریم در شرایط فعلی با ایران همکاریهای خوبی داشته باشیم.