نتایج اولیه انتخابات مهم ایالتی بایرن آلمان نشان می دهد که احزاب سوسیال مسیحی و سوسیال دموکرات با ریزش آراء تاریخی مواجه شده و حزب “افراطی جایگزینی برای آلمان” با کسب آراء قابل توجه توانست به پارلمان ایالتی راه یابد.

به نقل از روزنامه “فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ“، نتایج اولیه انتخابات ایالتی بایرن که امروز برگزار شد از ریزش آراء شدید برای احزاب دولتی سوسیال مسیحی و سوسیال دموکرات خبر می دهد.

بر اساس اعلام نتایج اولیه این انتخابات حزب سوسیال مسیحی اکثریت مطلق خود را از دست داده و یکی از بدترین نتایج تاریخ خود را بدست آورد. این حزب توانست تنها 35.5 درصد آراء را بدست آورد. در مقایسه ای تاریخی می توان نتیجه گرفت که سال 1950 تنها سال انتخاباتی تاریخ بعد از جنگ بود که  در آن حزب سوسیال مسیحی با کسب 27.6 درصد آراء نتیجه بدتری از این انتخابات را بدست آورده بود. این حزب در انتخابات ایالتی گذشته با47.7  درصد آراء اکثریت مطلق را کسب کرد.

دومین حزب قدرتمند در انتخابات ایالتی بایرن بر اساس پیش بینی های اولیه حزب سبز با کسب حدود 18.5 درصد آراء بود که تقریبا با دو برابر شدن آراء خود نسبت به دوره قبل تا کنون بهترین نتیجه از زمان تاسیس این حزب در بایرن را به دست آورده است.

حزب سوسیال دموکرات هم در این انتخابات همچنان به روند نزولی خود ادامه داده و بر اساس اولین پیش بینی ها 10 درصد آراء شهروندان را بدست آورد که در مقایسه با انتخابات ایالتی سال 2013 با ریزش آراء شدید مواجه شده و آراءش حدود نصف و بیش از 10 درصد کاهش یافت. این بدترین نتیجه انتخاباتی برای این حزب از سال 1946  محسوب می شود.

فوتبال جهان|برتری پرگل هوفنهایم مقابل اشتوتگارت
مشاهده

حزب افراطی “جایگزینی برای آلمان” هم که برای اولین بار در انتخابات ایالتی بایرن حضور داشت حالا با کسب یک رای خوب به استثناء هسن در همه پارلمان های ایالتی وارد شده و توانست 11 درصد آراء شهروندان را کسب کند. رای دهندگان آزاد هم 11.5 درصد آراء را کسب کرده و نسبت به نتیجه انتخابات قبلی حدود 2 درصد پیشرفت داشتند. حزب لیبرل دموکرات هم در این انتخابات ایالتی 5 درصد آراء شهروندان را کسب کرد. چپ ها هم با کسب 3.5 درصد آراء نتوانستند از مانع کسب 5 درصدی آراء برای ورود به پارلمان ایالتی عبور کنند.

به این ترتیب بر اساس پیش بینی های اولیه، حزب سوسیال مسیحی 74 تا 79 کرسی، حزب سوسیال دموکرات 20 تا 21 کرسی، سبزها 40 کرسی ، رای دهندگان آزاد 24 تا 25 کرسی و حزب افراطی جایگزینی برای آلمان هم 23 تا 24 کرسی و حزب لیبرال دموکرات 11 کرسی را در پارلمان ایالتی این ایالت مهم آلمان اشغال می کنند.

میزان مشارکت در این انتخابات ایالتی حدود 72.5 درصد و بسیار بالاتر از میزان مشارکت در انتخابات ایالتی قبلی با حدود 63.9 درصد میزان مشارکت بود.

بر اساس نتایج اولیه، حزب سوسیال مسیحی که از سال 1962 به استثناء دوره انتخاباتی 2008 تا 2013 به تنهایی بر ایالت بایرن حکومت می کند باید حالا به دنبال یک شریک برای تشکیل ائتلاف باشد. “مارکوس زودر” ، نامزد اصلی حزب سوسیال مسیحی در این ایالت برای اینکه به عنوان نخست وزیر در مسئولیت خود باقی بماند می تواند به ائتلاف با سبزها روی آورد. تشکیل چنین ائتلافی قبل از برگزاری انتخابات به دلیل اختلاف نظرهایی که وجود داشت بعید به نظر می رسید.

سیستان و بلوچستان| طوفان و گرد و خاک در منطقه سیستان تا فردا تداوم دارد
مشاهده

انتخابات ایالتی بایرن به عنوان یک آزمون مهم برای تمام این کشور مطرح بود. حدود یک ششم جمعیت آلمان در این ایالت قدرتمند اقتصادی زندگی می کنند. نتایج نهایی این انتخابات در ساعات بین 23 و 2 بامداد به وقت محلی اعلام می شود.