گاهی اوقات حوادث پیش‌بینی نشده مانند آتش‌سوزی، سیل و زلزله خسارات جدی به کسب‌وکار وارد می‌کنند بنابراین بهتر است از قبل برای آن‌ها برنامه‌ریزی شده باشد.

هر کسب‌وکاری در طول فعالیت خود بارها با مشکلات بزرگ روبه‌رو خواهد شد و تمام صاحبان کسب‌وکار باید برای چنین روزی آماده باشند. برنامه‌ریزی برای روزهای سخت بسیار مهم است و ادامه‌ی حیات شرکت به نوعی به آن بستگی دارد. گاهی اوقات مشکلات مالی ناشی از حوادث طبیعی و غیرطبیعی حجم زیادی از سرمایه را از بین می‌برد. این موضوع شاید برای شرکت‌های بزرگ تهدید جدی نباشد اما کسب‌وکارهای کوچک انعطاف‌پذیری کمتری دارند و با از دست دادن مقدار قابل توجهی سرمایه برای همیشه تعطیل می‌شوند.

نتیجه‌ی تحقیقات نشان داده است از هر پنج مدیر کسب‌وکار یک نفر معتقد است تغییرات آب‌وهوا تهدید جدی برای کسب‌وکارش به حساب می‌آید. با این حال ۷۷ درصد آن‌ها هیچ برنامه‌ریزی برای این موضوع ندارند. گاهی اوقات بعد از وقوع طوفان و سیل در یک منطقه، چند سال طول می‌کشد تا همه چیز به حالت عادی بازگردد. بنابراین کسب‌وکارهایی که در چنین مناطقی فعالیت می‌کنند باید استراتژی مناسبی برای این شرایط داشته باشند. هر منطقه‌ای در سال توسط بلایای طبیعی مختلف تهدید می‌شود. زلزله، سیل و طوفان از جمله وقایعی هستند که فعالیت کسب‌وکارها را تحت تأثیر قرار می‌دهند. وقوع این اتفاقات شاید تخریب زیادی نداشته باشد اما عواقبی مانند قطع چند روزه یا چند ساعته‌ی برق، پایین آمدن قدرت خرید و اهمیت ندادن مردم به کالاهای غیرضروری برای مدت زمان خاص، زیان بزرگی به کسب‌وکار وارد می‌کند.

چرا باید در کسب و کار خود صبور باشید
مشاهده

این روزها اغلب کسب‌وکارها فقط مشکلات اقتصادی و نوسانات بازار را به‌عنوان تهدید جدی برای کسب‌وکار در نظر می‌گیرند. آن‌ها هیچ موقع به این فکر نمی‌کنند که بلایای طبیعی نیز به همان اندازه تهدید جدی برای ادامه‌ی فعالیت کسب‌وکارشان به حساب می‌آید. عده‌ای دیگر نیز معتقدند این وقایع هرگز در محل استقرار آن‌ها رخ نخواهد داد درنتیجه برنامه‌ریزی برای آن را بیهوده می‌دانند. اما این اتفاقات گاهی بسیار ساده و کوچک هستند و خسارت زیادی وارد می‌کنند. به‌عنوان مثال قطع شدن برق به مدت چند ساعت ضرر و زیان زیادی به کسب‌وکارهای آنلاین وارد می‌کند. یا آتش‌سوزی باعث از بین رفتن تمام اسناد و مدارک مهمی می‌شود که نسخه‌ی پشتیبان ندارند. از آنجایی که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است، راه حل‌های ساده‌ی زیر نیز از خسارت ناشی از این اتفاقات می‌کاهند.

۱- انتقال اسناد فیزیکی به فضای ذخیره‌سازی ابری

برخی کسب‌وکارها هنوز هم به اسناد و مدارک فیزیکی وابسته هستند و از دست دادن آن‌ها خسارت جبران ناپذیری برایشان دارد. دیجیتالی کردن اسناد مهم و انتقال آن‌ها به فضای ابری نه تنها این مشکل را از میان می‌برد بلکه دسترسی به آن‌ها را نیز راحت‌تر می‌کند. این اسناد در هر جا و تنها با اتصال به اینترنت در دسترس هستند و کارمندان از هر نقطه‌ای می‌توانند کار خود را انجام دهند. درنتیجه لزومی به حضور فیزیکی آن‌ها در محیط کار نیست و ساعات کاری انعطاف‌پذیر خواهند داشت.

۲- بیمه کردن شرکت در برابر بلایای طبیعی

هر کسب‌وکاری با توجه به منطقه‌ای که در آن حضور دارد باید طرح بیمه‌ی مناسب خریداری کند. به‌عنوان مثال شرکت‌هایی که در مناطق گرمسیری هستند باید خودشان را در برابر بلاهایی مانند سیل و طوفان بیمه کنند. یا شرکت‌هایی که در مناطق خشک قرار دارند باید در برابر آتش‌سوزی بیمه باشند. البته این موضوع برای حوادث محیط کار نیز صادق است. کارمندانی که کارهای سخت و فیزیکی دارند بهتر است در برابر حوادث ناشی از کار بیمه شوند.

تواضع و فروتنی، خصوصیت بارز رهبران موفق
مشاهده

 

 

۳- کنار گذاشتن مقداری سرمایه برای روزهای سخت

هنگام وقوع حوادث طبیعی، نیاز مردم به کالاهای ضروری بیشتر از کالاهای لوکس و جانبی است. درنتیجه تعداد مشتری‌های چنین کسب‌وکارهایی به شدت کاهش پیدا می‌کند. مدیر شرکت باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد تا حداقل چند ماه در این شرایط دوام آورد. این موضوع در مورد شرایط بحران اقتصادی نیز صادق است. گاهی اوقات یک کسب‌وکار برای حفظ بقا باید مسیر کاری خود را عوض کند. شرکت‌هایی که پشتوانه‌ی مالی داشته باشند در چنین شرایطی راحت‌تر به راه حل فکر می‌کنند و درنتیجه بحران را با موفقیت پشت سر می‌گذارند.

تمام کسب‌وکارها و مخصوصا کسب‌وکارهای کوچک باید برای روبه‌رویی با هر مشکلی آماده باشند. گاهی اوقات یک مشکل کوچک و پیش‌بینی نشده تبدیل به فاجعه‌ی بزرگی شده و حیات کسب‌وکار را تهدید می‌کند. صاحبان کسب‌وکار باید برای هر نوع اتفاقی آماده بوده و راه حل حساب‌شده‌ای داشته باشند.