نرخ رشد سیستم‌های فتوولتاییک (PV) خانگی در استرالیا پس از سال ۲۰۰۸ بسیار زیاد بوده است. طبق یک بررسی جدید، مشخص شده افرادی می‌توانند از این سیستم‌ها در خانه‌هایشان استفاده کنند که برای خریدن تجهیزات آن مشکل مالی نداشته باشند و از طرف دیگر به آن اندازه هم ثروتمند نباشند که هیچ نگرانی پیرامون قبض برق ماه بعدشان نداشته باشند.

کشور استرالیا هم‌اکنون در بین کشورهای دیگر بیش از همه از سیستم‌های فتوولتاییک استفاده می‌کند. از هر ۵ خانه‌ی مستقل یا خانه‌ی دارای دیوارهای نیمه مشترک در استرالیا، یکی از آنها از چنین سیستم‌های استفاده می‌کند. در ایالت‌های بازاری کوئینزلند و استرالیای جنوبی از هر ۳ خانه ۱ خانه اینگونه است. در استرالیای غربی هم از هر ۴ خانه، یکی دارای سیستم فتوولتاییک است.

رشد سلول های خورشیدیرشد عظیم سیستم فتوولتاییک خانگی از سال ۲۰۰۸ به این طرف.

با اینکه پانل‌های PV هزینه‌ی برق خانه‌ها را کاهش می‌دهند و از طرفی روی انتشارات گازهای گلخانه‌ای اثر مثبتی دارند، ولی رشد سریع بازار این تجهیزات، چالش‌های مهمی را برای مدیریت سیستم برق به‌وجود آورده است.

کالای صنعت برق برخلاف سایر صنعت‌هایی که کالایشان قابل ذخیره و احتکار است تا تورم در عرضه و تقاضا را مهار و مدیریت کنند، هنوز قابل ذخیره نیست. باتری‌ها به‌عنوان وسیله‌ای برای ذخیره دردسترس تجاری هستند، ولی هنوز استفاده‌ی گسترده‌ای از آنها نمی‌شود و تک‌تک افراد نمی‌توانند از آنها برای ذخیره‌ی برق استفاده کنند. به‌عبارت دیگر، برای اینکه شبکه در زمان حقیقی به‌صورت متعادل دربیاید، به یک سیستم عامل نیاز است که مقدار ظرفیت عرضه و تقاضا را مدیریت کند.

بیماری پوکی استخوان: علایم و شیوع تا درمان
مشاهده

مدیریت کردن مقدار مناسب ظرفیت تولید برای شبکه‌های برق به برنامه‌ریزی طولانی‌مدت نیاز دارد و همچنین از طرفی باید پیش‌بینی‌های دقیقی از میزان دقیق عرضه و تقاضا به‌عمل آید. سرمایه‌گذاری بیش از حد، به‌معنای هزینه اضافی و یا هدر رفتن دارایی است. از طرفی هزینه کمتر از نیاز هم به خاموشی‌های طولانی‌مدت‌تر و زیادتر منجر خواهد شد.

با رشد سریع پانل‌های خورشیدی در مناطق حومه‌ی شهری، وظیفه‌ی پیش‌بینی عرضه و تقاضا هم سخت‌تر می‌شود. دلیل چنین امری این است که تاریخچه تجاری پانل‌های فوتوولتائیک خانگی بسیار کوتاه بوده است و سرعت تغییرات هم بسیار زیاد و آنها به‌خوبی به‌عنوان یک گرایش جدید جا نیفتاده‌اند. تلاش‌های قبلی برای پیش‌بینی رشد مداوم بازار، نیازمند کار حدسی زیادی بود.

دلیل خرید صفحه‌های خورشیدی چیست؟

یکی از راه‌هایی که می‌توانیم از طریق آن درکمان درمورد موضوع را افزایش دهیم، حرف زدن با مشتریان به‌صورت مستقیم است تا هدف اصلی آنها را از خرید متوجه شویم. باید متوجه شویم که چرا مشتریان به‌جای سرمایه‌گذاری در رشد، تصمیم‌ به خریدن پانل‌های خورشیدی برای خانه‌های خود گرفتند.

مجله‌ی بین‌المللی بازبینی انرژی پایدار و تجدیدپذیر در جدیدترین انتشار خود از یک شیوه‌ی جدید نام برده است. در این شیوه، داده‌های به‌دست‌آمده از ارزیابی بیش از ۸ هزار خانه در کوئینزلند در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ تحلیل شده است. بخشی از ارزیابی، توسط گروه صنعتی انرژی کوئینزلند انجام شد.

مقایسه عامل‌های انگیزشی بین کسانی که اکنون از سیستم فوتوولتائیک استفاده می‌کنند با مشتریان آینده آن.

بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که تصمیم به خرید پانل‌های خورشیدی می‌گیرند، بیشتر به‌خاطر مسائل مالی و اقتصادی چنین کاری می‌کنند. درواقع افراد به‌دلیل افزایش قیمت برق و قبض‌های خود تصمیم‌ به خریدن پانل‌های خورشیدی گرفته‌اند.

چرا سطوح کربن دی‌ اکسید اتمسفر بار دیگر رو به افزایش است؟
مشاهده

اما افراد مالک پانل‌های فوتوولتائیک، به‌اندازه‌ای پولدار هستند که نگران هزینه‌ها نباشند. درواقع دسترسی داشتن به سرمایه و در عین حال نگرانی درمورد قیمت برق، ظاهرا یک روند رایج در بین افراد طبقه متوسط جوامع است.

با اینکه هزینه‌ی پیش‌پرداخت برای صفحه‌های فوتوولتائیک می‌تواند نشان‌دهنده‌ی درآمد کم افراد باشد؛ ولی می‌توان با پیشنهادی خوب آنها را از این کار پشیمان کرد. جالب اینکه نگرانی‌ها درمورد آینده‌ی هزینه‌ها و قبوض برق زیاد است (مخصوصا از طرف بازنشستگان).

انرژی خورشیدی

مشخص نبودن قیمت برق یک نگرانی خاص برای افراد بازنشسته است که معمولا هم درآمد کمی دارند. طبق یافته‌ها، احتمال اینکه بازنشستگان در پانل‌های خورشیدی سرمایه‌گذاری کنند، بسیار بیشتر از افراد غیربازنشسته است. خریدن پانل‌های خورشیدی برای بازنشستگان مانند بسیاری از افراد دیگری که در این راه سرمایه‌گذاری می‌کنند، به‌خاطر نگاه آنها به برق به‌عنوان یک ذخیره و مفهوم لازم برای زندگی در آینده است. آنها با این کار خیال خود بابت قیمت برق را راحت‌ می‌کنند و هزینه را بالاتر از عمر سیستم فوتوولتائیک درنظر می‌گیرند.

همچنین مشخص شده با اینکه ایده‌ی خودکفایی می‌تواند یکی از دلایل اساسی برای خرید پانل‌های خورشیدی باشد، افراد بعد از خرید این سیستم‌ها، دیگر چنین موردی را احساس نمی‌کنند. شاید دلیل این باشد که آنها بعد از خریدن سیستم پی‌وی، باز هم به شبکه وابسته هستند و اینگونه نتیجه می‌گیرند که نمی‌توانند خودکفا شوند.

حدود یک‌سوم افرادی که قصد خریدن سیستم‌ها و پانل‌های خورشیدی را داشتند، نگران اوضاع زیست‌محیطی بودند. با این حال، آنها باز هم برای خریدن و به‌کارگیری این فناوری دست‌به‌کار نشدند. درنتیجه می‌توان گفت وقتی پای عمل می‌رسد، مسائل مالی، عامل مهم‌تری نسبت‌به نگرانی درمورد مسائل زیست‌محیطی محسوب می‌شوند.

بررسی جامع گوشت‌ مصنوعی کشت داده‌شده در آزمایشگاه
مشاهده

طبق آمار، احتمال به‌کارگیری پانل‌های خورشیدی برای خانه‌هایی که دارای ۳ یا ۴ اتاق خواب هستند، بیشتر از همه است. خانه‌های کوچکتر پشت‌بام کوچکتری دارند و نمی‌توانند به‌راحتی تجهیزات خورشیدی را در خانه‌های خود به‌کار گیرند؛ این درحالی است که خانه‌های دارای ۵ اتاق خواب یا بیشتر، فضای بیشتری در پشت‌بام دارند.

اما شاید مهم‌ترین دستاورد نگاه تحقیقی به آمار و ارقام این حوزه، این باشد که تحلیل داده‌ها می‌تواند برای افراد پیش‌بینی‌کننده مفید واقع شود. شناختن فردی که از فناوری استفاده می‌کند و دلیل استفاده‌ی او، می‌تواند به روند پیش‌بینی‌ها درمورد افزایش و توسعه فناوری کمک کند و مشخص کند که چه زمانی بازار از چنین فناوری‌ اشباع خواهد شد.