علیرضا رفیعی پور ظهر امروز در مراسم افتتاحیه کنگره بروسلوز اظهار داشت: ریشه‌کنی و مهار بیماری کشنده و سخت تب مالت با اختصاص هزینه‌ای اندک از سوی مسئولان هر شهرستان، محقق می‌شود بنابراین اگر مسئولان هر شهرستان برای درمان این بیماری هزینه ای اندک را اختصاص دهند، ظرف مدت 3 سال شاهد مهار این بیماری و رسیدن ایران به استانداردهای اروپا خواهیم بود.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در استان همدان که دارای 9 شهرستان است، اگر هر یک از مسئولان این شهرستان‌ها در سال مبلغی حدود 50 تا 100 میلیون تومان را برای کمک به ریشه کنی این بیماری مهلک در نظر بگیرند بدون شک در آینده ای نزدیک شاهد حذف و ریشه کنی تب مالت خواهیم بود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر بومی بودن تب مالت در ایران و علل آن، ابراز کرد:عدم برنامه ریزی مناسب کشورهای همسایه برای ریشه کنی تب مالت، کوچ زیاد و مرزهای طولانی و امکان قاچاق دام از مهم ترین علل بومی بودن این بیماری کشنده در کشور ما است.

رفیعی‌پور در بخش دیگری از سخنانش به بروز نخستین نشانه‌های بیماری قابل انتقال تب مالت از دام به انسان اشاره کرد و افزود: از نظر ابتلا به این نوع بیماری، آذربایجان‌غربی آلوده‌ترین نقطه کشورو کرمانشاه جزو سالم ترین استان‌ها از نظر آلوده بودن دام‌ها است.

وی به برنامه‌ریزی‌های مناسب مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در راستای ریشه کنی بسیاری از بیماری های واگیردار اشاره کرد و گفت: ریشه کنی تب مالت هم نیازمندی همکاری مسئولان و طرح برنامه ای مدون است.

داوران بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره مقاومت معرفی شدند
مشاهده

 95 درصد از دام‌های کشور واکسینه می‌شوند

 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه تلاش برای حذف و مهار این بیماری از سال‌های گذشته آغاز شده است، اظهار داشت: انجام 4 مرحله واکسیناسیون اعم از واکسیناسیون اولیه، واکسیناسیون همگانی، مراقبت و واکسیناسیون ویژه دام‌های جوان مانند بز، بزغاله و گوساله از مهم ترین اقدامات این سازمان بوده همچنین مرحله چهارم تست و کشتار بهداشتی دام‌های بالغ که در قالب طرحی 3 ساله در حال برنامه‌ریزی بوده، انجام شده است.

رفیعی پور به تعداد واکسیناسیون سالانه دام‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: سالیانه بیش از 11 میلیون دام یعنی حدود 95 درصد از دام‌‌ها، واکسینه می‌شوند.

وی با بیان‌اینکه 30 هزار نفر در کشور از کارکنان دامپزشکی هستند، ابراز کرد: همه این پرسنل در راستای کاهش و کنترل بیماری‌های مشترک بین دام و انسان تلاش می‌کنند.