جلیل جباری با اشاره به اهمیت تاریخی مسجد جامع این شهر اظهار داشت: مسجد جامع ارومیه یک اثر فاخر تاریخی، فرهنگی و مذهبی در آذربایجان غربی است بنابراین موضوع، احیا کالبد تاریخی و ساماندهی این مسجد ارزشمند برای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی از اهمیت به سزایی برخوردار است.

وی گفت: قدیمی‌ترین بخش این اثر تاریخی برجای‌مانده از دوره سلجوقی است و در بنای آن آثاری از دوره ایلخانی و قاجار نیز وجود دارد.

جباری افزود: مسجد جامع ارومیه بزرگ‌ترین محراب دوره ایلخانی را در خود جای‌داده است و فاخرترین تزئینات گچ‌بری متعلق به بناهای تاریخی ایران در این مکان به چشم می‌خورد و این مجموعه در سال  1314 در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: چندی پیش کاوش‌های باستان‌شناسی در قالب 4 گمانه  در ضلع شرقی واقع در صحن مسجد انجام شده و شواهدی تازه‌ای به‌دست آمده که بقایای معماری حجرات در محدوده ضلع شرقی را عیان می‌کند.

جباری با اشاره به هزینه 30 میلیارد ریالی برای این اثر تاریخی گفت: تلاش‌ها برای ساماندهی و بازگشایی حجرات تاریخی و بخش‌های اصلی آن ادامه دارد و برای این کار معاونت عمرانی استانداری آذربایجان غربی و فرمانداری ارومیه قول تأمین اعتبار را داده‌اند.

بوشهر| اسپانسر تیم پارس جنوبی جم معرفی می‌شود
مشاهده