شرکت فنلاندی والوسا (Valossa) اقدام به طراحی برنامه‌ی هوشمندی کرده که با اطلاعات دریافتی از طرف کاربر درباره‌ی جزییات یک فیلم، آن فیلم‌ها را شناسایی و نام آن‌ها را پیدا می‌کند.

یکی از مشکلاتی که معمولا افراد با آن دست به گریبان هستند، به یاد آوردن یک اسم خاص است؛ مخصوصا عنوان فیلم‌ها. در این زمان، افراد سعی می‌کنند با تشریح جزییاتی که درباره‌ی آن فیلم می‌دانند به دوستان‌شان، مثل اسم بازیگرها، دوره‌ی داستان فیلم یا اتفاقات خاصی که رخ می‌دهد، از آن‌ها کمک بگیرند تا بالاخره اسم فیلم را پیدا کنند.

اما از این به بعد دیگر لازم نیست برای به یاد آوردن اسم یک فیلم، زیاد به خودتان فشار بیاورید. برنامه‌ای به نام Val.ai طراحی شده که در قالب یک هوش مصنوعی، به کاربرها در پیدا کردن اسم فیلم‌ها کمک می‌کند.

این برنامه را شرکت فنلاندی والوسا تولید کرده و فعلا در مرحله‌ی بتا به سر می‌برد. کافی است تا کاربر وارد وب سایت WhatIsMyMovie شود و مشخصات کلیدی که از فیلم به یاد می‌آورد را تایپ کند تا این برنامه با رجوع به پایگاه داده‌هایش اسم یک یا هر چند فیلمی که با مشخصات مطابقت دارند را ارایه بدهد. مثلا اگر تایپ کنید «تام کروز و کشتن آدم‌فضایی‌ها»، اولین فیلمی که در فهرست یافته‌ها ارایه می‌شود، Edge of Tomorrow است. البته که دستورها و یافته‌ها به زبان انگلیسی نوشته می‌شوند.

بنیان طراحی برنامه‌ی Val.ai بر اساس تکنولوژی هوش مصنوعی (AI) است؛ این تکنولوژی چند سالی هست که به طور جدی در دانشگاه اولو (Oulu) در فنلاند پیگیری می‌شود.

در جست‌و‌جوی سیاه‌چاله
مشاهده

Val.ai قادر به دریافت دستورهای صوتی هم هست؛ مثلا دستور «فیلم‌های حماسی تاریخی» را می‌فهمد و حتی کاربر می‌تواند در مرحله‌ی بعد جزییاتی مثل «با صحنه‌های طولانی نبرد و مبارزه» را هم به جزییات دریافتی اضافه کند. گفته می‌شود که نسخه‌ی کامل این برنامه از دستیار صوتی الکسا (Alexa) بهره‌مند خواهد بود. استفاده از الکسا در این برنامه فعلا در مرحله‌ی آزمایش است.

بزودی یک قابلیت تهیه‌ی ویدیو توسط کاربران هم به این برنامه افزوده خواهد شد. این ویدیو بر اساس ویژگی‌های خاص فیلم‌های مورد علاقه‌ی هر کاربر تهیه می‌شود. اما در حال حاضر فقط می‌توانید از سایت این برنامه، برای تایپ مشخصات فیلم و پیدا کردن اسم آن‌ها استفاده کنید.

این برنامه علاوه بر عنوان فیلم، قابلیت تعمیم به مفاهیم دیگری مثل مکان‌ها، شخصیت‌های معروف و غیره را نیز دارد.