والنتینو روسی (Valentino Rossi) به عنوان یک موتورسوار حرفه‌ای، اسطوره‌ی مسابقات قهرمانی MotoGP است که تاکنون شش بار قهرمان مسابقه‌ی جهانی موتورسواری MotoGP شده است. حالا شرکت یاماها موتور می‌خواهد در همکاری با موسسه‌ی تحقیقاتی استنفورد (SRI Internartional) به وسیله‌ی یک ربات موتورسوار رکورد لپ تایم والنتینو روسی را به چالش بکشد. این همکاری در جریان نمایشگاه CES اعلام شد.

اولین قدم برای دستیابی به این هدف این است که قابلیت این موتوبات برای جهت‌یابی در پیست مسابقه به طور مستقل تا سال ۲۰۱۷ توسعه یابد. نسخه‌ی اول این موتوبات چند ماه پیش در ۴۴امین نمایشگاه موتور توکیو توسط یاماها رونمایی شد. این ربات انسان‌نمای سوار بر موتور می‌تواند بی‌نیاز از راننده ابرموتور مورد اشاره را کنترل کند.

روز جمعه در نمایشگاه CES شرکت یاماها موتور از همکاری‌اش با موسسه‌ی تحقیقاتی استنفورد خبر داد. این اقدام آنها در تلاش برای ترکیب تکنولوژی موتورسیکلت و رباتیک صورت گرفته است. موسسه‌ی تحقیقاتی استنفورد تخصص‌اش را در زمینه‌ی رباتیک در اختیار یاماها خواهد گذاشت تا این موتوبات را قادر سازد که کاری بیشتر از حرکتِ صرف انجام دهد. تا سال ۲۰۱۷ میلادی این ربات می‌تواند مسیرش را در یک پیست مسابقه تشخیص داده و به شکلی ایده‌آل و بی‌نقص همان مسیر را دنبال کند. در عین حال سعی می‌کند با وفق دادن خودش با سرعت‌های بالاتر لپ تایم‌هایش را هم بهتر کند.

«توماس لو»، دستیار سرپرست رباتیک در موسسه‌ی تحقیقاتی استنفورد می‌گوید: “ما نشان خواهیم داد که ربات‌های انسان‌نما تا چه حد از نظر کارایی و عملکرد پیشرفت کرده‌اند و اینکه سردمداران این صنعت مثل یاماها موتور می‌توانند به کمک رباتیک چالش‌ها را حل کنند و به نوآوری شتاب دهند.”

آیا نوشیدن شیر حیوانات غیر طبیعی است؟
مشاهده

اگرچه این روزها تکنولوژی خودروی خودران در صنعت خودروسازی به ترند بسیار محبوبی تبدیل شده، اما یاماها اولین تولیدکنند‌ه‌ی بزرگ موتورسیکلت است که در این زمینه شروع به فعالیت کرده است.