پنج‌شنبه شب، در جریان خشونت‌ها و درگیری‌های شهر دالاس در تگزاس، پلیس این شهر از یک ربات حامل مواد منفجره استفاده کرد تا یکی از تیراندازان را بکشد. بسیاری از کارشناسان و مجریان قانون معتقدند که این اولین استفاده‌ی پلیس از تکنولوژی رباتیک برای قتل انسان است.

در جریان اعتراض به مرگ دو آفریقایی-آمریکایی به دست پلیس، پنج افسر پلیس کشته و هفت افسر و دو شهروند زخمی شدند. «میکا جانسون»، مرد مظنون به تیراندازی، با مواد منفجره‌ای که ربات ترکانده بود، کشته شد.

«دیوید براون»، رییس پلیس، در بیانیه‌ای گفته این ربات پس از چند ساعت مذاکره که به هیچ نتیجه‌ای نرسید، اعزام شد. براون گفت: «ما هیچ راه دیگری غیر از استفاده از این ربات مجهز به بمب نداشتیم و دستگاهی روی بازوی رباتیک‌اش قرار دادیم تا در مکانی که مظنون آنجا حضور داشت، بمب را منفجر کند. راه حل‌های دیگر، افسران ما را در معرض خطر زیاد قرار می‌دادند. فرد مظنون بر اثر انفجار بمب جانش را از دست داد.» فرد مظنون یک سرباز وظیفه سابق ارتش آمریکا و ساکن دالاس بود و هیچ سابقه‌ی کیفری نداشت.

«توبی والش»، یکی از پروفسورهای هوش مصنوعی از دانشگاه «نیو ساوت ولز» هشدار می‌دهد که نباید چنین استفاده‌ای از این ربات را به عنوان یک سناریوی علمی تخیلی کابوس‌وار تلقی کنیم، چون این ربات از راه دور توسط یک انسان کنترل می‌شد. والش می‌گوید این ربات هیچ تفاوتی با پهپادهای کنترل از راه دوری که در آسمان‌های عراق و پاکستان پرواز می‌کنند، ندارد. در این اتفاق یک انسان نقش اصلی را داشت.

آزمایش موشک جدید Blue Origin با سوخت هیدروژن/اکسیژن
مشاهده

دیگران هم با او هم‌عقیده هستند. «رد ویتاکر»، یک پروفسور رباتیک از دانشگاه «کارنگی ملون»، می‌گوید: «واقعیت ماجرا این است که این ربات یک ابزار است. ربات‌ها به عنوان یک ابزار، سال‌ها و سال‌هاست که این قابلیت‌ها را دارند. این دستگاه از دور کنترل می‌شود و با کشیدن ماشه‌ی یک اسلحه یا پرتاب نارنجک یا هر سلاح دیگری هیچ فرقی ندارد. دستگاه کنترل از را دور چیزی است که می‌توانیم حتی در یک فروشگاه ابزارهای سرگرم‌کننده تهیه کنیم.»

«دیوید کلینگر»، یک کارشناس  از دانشگاه میزوری می‌گوید ربات‌ها ابزارهای چند کاربردی هستند که صرفا از آنها برای انفجار بمب استفاده نمی‌شود، بلکه می‌توانند در وضعیت‌های مختلفی به کار آیند. ماشین‌هایی مثل ربات دالاس مثل تانک‌هایی هستند که بازوان‌شان قابل تعویض است و می‌توانند توانایی‌ها و کاربردهای مختلف داشته باشند.